Kan undervægt og lavt D-vitamin påvirke min krops udvikling?
Hej!
Jeg er en dreng på 15 år, og jeg har et spørgsmål om min krop.
Inden mit spørgsmål er her lidt om mig og min krop: Jeg er blevet opereret 7 gange i armene på grund af, at jeg har brækket dem. Efter operationerne er jeg blevet meget tynd. Ikke farligt tynd. Jeg har været ved lægen, som siger, det var ok. Da jeg var ved lægen, fik jeg også taget blodprøve. Blodprøven sagde, jeg havde lavt vitamintal.
Så her er mit spørgsmål: Jeg synes, min penis er lidt lille, og at der ikke rigtig er noget dernede. Altså hår. Jeg har lidt på pungen, som også er blevet rynket (som jeg har læst er normalt), men har kun et par enkelte hår og lidt bitte små hår lige over min penis. Min er penis er 6 cm lang i slap og 8 i stiv. Jeg har heller ingen hår under armene.
Mange af mine venner har både hår rundt om penis og også under armene. Jeg er en af de ældste i klassen og ikke den laveste, jeg er 168,5 høj. Kan nogle af de ting, jeg nævnte før, gøre nogen forskel for vækst og sådan? Altså operationer, undervægt, eller for lavt D-vitamin? Håber I kan hjælpe.
J, 15 år

SVAR:
Kære J
Det er helt naturligt at sammenligne sig med de andre drenge i ens klasse og at være bekymret, hvis man føler, man ikke har udviklet sig helt lige så meget som dem.
Du er ikke alene
Vi har fået flere henvendelser fra andre drenge på nogenlunde din alder, som er bekymret over det samme:
Er min lave vægt årsag til sen pubertet?
Er min penis ikke for lille?
Er min penis ikke alt for lille?
Hvorfor er min penis ikke så udviklet?
Din udvikling ser ud til at være igang
Det er rigtigt, at længden på din penis, som den er lige nu, er i den lave ende i forhold til længden på en normal færdigudviklet penis, men det kan skyldes, at du ikke er fuldt færdigudviklet endnu. At du er begyndt at få lidt hår i armhulen, og at huden på din pung er begyndt at blive lidt mere rynket, tyder dog på, at din udvikling er i gang.
Kan noget have forsinket udviklingen?
Du spørger til, om de operationer du har fået, samt dit lave D-vitamintal og det, at du er undervægtig, kan have nogen betydning for din pubertet. Til det vil jeg svare:
Jeg vil ikke mene, at operationerne i dine arme kan have nogen betydning for din pubertet. Det er to helt uafhængige ting.
Der er, så vidt jeg kan se, ikke nogle studier, der viser, at lavt D-vitamin skulle have nogen negativ betydning for puberteten hos drenge. De fleste danskere har en for lav D-vitamin i vinterhalvåret (under 50 nmol/l), fordi vi på disse breddegrader ikke får så meget sol i vintermånederne, så hvis det skulle have indflydelse på vores pubertet, ville der nok være mange, der ville være ramt.
Undervægt kan godt have betydning for puberteten, hvis den er udtalt. Kroppen har brug for næring og energi, når den er under ombygning, som den er i teenageårene, men hvis du spiser godt og varieret, og din læge ikke er bekymret for din vægt, ser jeg heller ikke nogen grund til at være det.
Stor forskel på hvornår man kommer i puberteten
Hvornår man kommer i puberteten afhænger i højeste grad af arvelige faktorer. Du kan derfor med fordel høre din far ad, hvornår han kom i puberteten. Det kunne give et praj, om hvornår du forventes at komme i puberteten.
Jeg tror, mit bedste råd er, at du må væbne dig med tålmodighed. Det lyder til, at din udvikling er i gang, men at du fortsat ikke er helt færdigudviklet. Hvis du fortsat er bekymret for, om din udvikling er normal, foreslår jeg, at du bestiller en tid hos din læge, som kan undersøge dig og se, at alt er, som det skal være.
Venlige hilsner
Samuel
Samuel Kjær Madsen
Skrevet af:
Samuel Kjær Madsen
Lægestuderende
adamogeva.dk