Helt ødelagt - hun valgte en anden - hvad gør jeg nu?
Hej. Jeg er kommet i den uheldige situation, at jeg er blevet forelsket i min bedste veninde og hun har ingen følelser for mig. Vores venskab startede for et år siden og vi blev bedste venner med det samme. Vi var sammen hele tiden og skrev sammen konstant. Jeg er rigtig glad for hende og elsker hende meget højt.
Så mødte hun en fyr og det gik op for mig, at jeg var forelsket i hende. Lige efter det er vores venskab gået ned af pga mig, fordi jeg ikke er den samme mere. Vi skændes hele tiden, fordi jeg inderst inde er jaloux. Vi skriver nærmest aldrig mere som før, men er stadig bedste venner.
Jeg har gået med det i 3 mdr snart og det er kun blevet værre. Jeg er ikke længere glad, har ingen selvtillid, træner ikke mere og har taget 10 kg på. Jeg har hele tiden prøvet at skubbe hende væk ved at gøre dumme ting, så hun blev træt af mig og droppede mig. Men jeg er også rigtig bange for at miste hende, for vi er bedste venner og har haft de fedeste stunder.
Jeg har fortalt hende om mine følelser og sagt, vi ikke skal snakke sammen, indtil jeg har helet mit hjerte. Hun støtter ikke min beslutning, men accepterer det. Men jeg er bange for, at hun glemmer mig og ikke gider mig, når jeg vender tilbage. Jeg tænker stadig hele tiden på hende og savner hende. Det gør så ondt hele tiden, når jeg tænker på at det ikke er mig, der er den, hun vil have.
Hvad skal jeg gøre for at komme videre?
Mvh Michael

SVAR:
Kære Michael
Tak for dit brev til Adamogeva.dk. Dejlig at du skriver!
Det med forelskelse og følelser kan være en rigtig svær ting – særligt når det ikke er gengældt. I stedet for de skønne sommerfugle, der flyver rundt i maven, kan det hele føles trist og træls – netop som du også oplever.
Pas på dig selv
Jeg vil rigtig gerne dele mine tanker, omkring det du skriver, med dig. Du fortæller, at du ikke længere føler dig glad, har mistet selvtilliden og ikke træner mere. Samtidig tænker du hele tiden på hende og savner hende. Min første tanke er: Pas godt på dig selv! Lige nu er der en masse tanker og følelser, der rumsterer rundt i kroppen og gør dig ked af det.
Hun har valgt en anden, og det bliver du nødt til at accepterer lige nu – også selv om det er rigtig svært. Det er særlig svært, når vores følelser for en anden ikke bliver gengældt. Men vi bliver nødt til at acceptere den andens følelser, samtidig med at vi passer på os selv og vores sårethed over at være blevet fravalgt. Men jeg tænker også, at ikke alle forelskelser behøver at ende med kærester. Nogle forelskelser vil måske passe bedre til venskaber – fordi meget vil komme til at gøre for ondt.
Forelskelse er en følelse, som kommer og går - uden at du helt kan kontrollere den. Men når følelsen er der, kan du selv vælge, om du vil give den plads og lade den vokse eller om du vil lade være. Jeg tænker, at du, som tingene er lige nu, skal vælge at lade forelskelsen få mindst mulig plads til at vokse. Hun har valgt en anden!
Måske kan du få noget ud af at læse:
Kærestepotentiale… eller en god ven?
Kærlighed og forelskelse
Jalousien ødelægger
Du skriver i din mail, at du har forsøgt at skubbe hende væk ved at gøre dumme ting, og at du er jaloux. Jalousi er en rigtig svær følelse, der opstår, når der er nogen eller noget, man er bange for at miste eller af frygt for at miste kærligheden. Men hvis du giver jalousien lov til at fylde i dit liv og i jeres venskab, vil du opleve, at jalousien ødelægger det forhold til hende, du netop er så bange for at miste. Både venskabet til hende, men i værste fald også til dine andre venner, omgivelser og dig selv.
Jeg tænker, at du kan få rigtig meget ud af at læse artiklen: Jalousi og kærestesorg
Du kan måske i det hele taget have glæde af at læse mere på adamogeva.dk under temaet kærestesorger.
Det gør ondt …. – men hvordan videre?
Følelsen af at blive fravalgt, forladt, vraget og kasseret er helt sikkert noget af det allersværeste, når vi oplever at et kæresteforhold ophører eller slet ikke bliver til noget. Både vrede over at blive forladt, men også følelsen af total ensomhed.
Der kan gøre så ondt og påvirke os dybt – både psykisk og fysisk i en periode, netop som du oplever. Der er ikke noget forkert i at være ked af det og have brug for at blive trøstet og bekræftet af gode venner. Det er ok at blive vred over at være afvist, at føle sig forladt, men det er ikke i orden at hænge fast i sorgen! Du skal selv tage et ansvar for at komme ud af denne tilstand igen.
Det er utrolig vigtigt, at du i denne periode passer rigtig godt på dig selv, og ikke i vrede og selvoptagethed kommer til at skubbe gode venner fra dig. Gode venner eller andre du har fortrolighed med er utrolig vigtige. Brug dem til at fortælle om dine egne følelser, men husk også at fortælle dem, hvor vigtige de er for dig. Det er en stor fare, når vi selv oplever noget svært, at vi kun kan se os selv og vore egne behov.
Din veninde rækker også hånden ud til dig. Hun er der stadig, og lyder som en god ven …..! – og så selv om, at I ikke skal være kærester. Måske skulle I prøve at lave noget sammen en dag – bare kort tid ad gangen og kun ”venneting”. Men vigtigt – accepter at hun har en kæreste!!!! Hun har ikke fravalgt dig om ven.
Værdifuld!!!!
Michael - netop du er værdifuld og helt ok! Når man bliver ”kasseret”, bliver vi yderset sårbare og det gør ondt langt ind i hjertet. Vi føler os fravalgte, måske ydmyget og nedværdiget. Og disse følelser er rigtig svære at håndtere. Som den svigtede oplever vi et skred i selvtilliden. For duer jeg så? Hvad er galt med mig? Hvad har eller kan den anden, som jeg mangler? Jeg føler skam. Kan jeg komme videre? Men vi alle bliver sårbare, når vi indgår i en relation eller et forhold til et andet menneske. Fordi det at skabe sunde relationer er en proces, hvor vi åbner os og forandrer os i gensidig tillid. Vær tro mod dig selv og pas på dig selv. Hold fast i hvem du er og hvad du står for!
Du er VÆRDIFULD! Der står rigtig meget i denne artikel omkring selvtillid og selvværd: Hvad er jeg værd?
Husk, at følelserne ikke fortæller sandheden om dig, men kun hvordan du føler. Det er vigtigt, at det er dig, der styrer følelserne, og ikke følelserne der styrer dig.
Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig lidt på vej. Ellers tænker jeg, at du måske kan have glæde af at tale med én om det, der er så svært. Her kan en psykoterapeut være en stor hjælp. Du kan finde adresse på nogle på adamogeva.dk.
Jeg ønsker dig alt godt for venskabet og fremtidig kærlighed.
De bedste hilsner
Karina
Karina Søndergaard
Skrevet af:
Karina Søndergaard
Familie- og psykoterapeut
adamogeva.dk
adamogeva.dk bruger cookies. Læs mere OK