Kan I svare mig vedr. graviditet og svamp?
Hej Adamogeva.dk. Jeg har nu været aktiv med sex i en måned med min kæreste. Jeg er på P-piller, men bliver alligevel nervøs, om jeg kan blive gravid. Når vi har gjort det uden kondom, har han kommet på mig og ikke indeni, altså afbrudt samleje. Er der nogen risiko for, at jeg kan blive gravid, når jeg er på P-piller og han ikke kommer indeni mig. Der er sikkert ingen grund til at være nervøs, men ja. Er ret sikker på, jeg tager P-pillerne helt korrekt. Jeg burde få menstruation en af de løbende dage. Håber I kan berolige mig, for vil helst ikke skulle have abort og det.
Jeg har pludselig fået svamp (tror jeg) min læge ville ikke tjekke og gav vaginal piller og salve. Er det dumt at dyrke ubeskyttet sex, når jeg har svamp, og kan jeg allerede have smittet ham?
Hilsen den nervøse pige, 15 år

SVAR:
Kære nervøse pige
Jeg kan høre, at du er bekymret, og på grund af min svartid har du sikkert allerede svaret. Du beskriver, at du tager dine p-piller korrekt, så du har vist ingen grund til bekymring.
Sex er et stort ansvar
Det er en bekymring, der følger med det at være seksuel aktiv, da der faktisk ikke findes metoder, der er 100% sikre! Derudover kommer risikoen for kønssygdomme, som også er der, når I ikke bruger kondom. Jeg håber dit valg om at have sex, er et bevidst valg, da det kan have store følelsesmæssige konsekvenser. Når vi har sex gør vi os sårbare overfor et andet menneske og giver noget, der er dybt i os.
Læs mere om det her:
Sex og følelser
Pas godt på dit sexliv
Det er vældig almindeligt at få svamp, når man bliver seksuel aktiv - eller skifter partner. Det lyder til, at din læge har sat dig i den rette behandling. Beskyttelse i form af kondom er ikke sikker ved svamp, som ikke kan sammenlignes med andre kønssygdomme, dels fordi det er ufarligt og dels fordi det kan opstå 'af sig selv' og altså ikke kun via partner.
Håber det var svar for dig
Mvh Mette
Mette Morre Aabenhus
Skrevet af:
Mette Morre Aabenhus
Læge
adamogeva.dk