Kan bekymring om vægt forstyrre menstruationscyklus?
Kære adamogeva.dk
Jeg er en pige på 17 år, som har spørgsmål angående min menstruation.
Jeg har haft menstruation i godt og vel 3 år. Den har stort set, gennem de 3 år, været regelmæssigt og jeg har nærmest kunnet forudse, hvornår min næste menstruation ville komme. Jeg har aldrig haft sex med en dreng, kun forspil, men det spiller jo ingen rolle i denne her situation. D. 31 oktober 2014 havde jeg min sidste menstruation. I dag er det den 10 januar 2015, og den er stadig ikke kommet.
Jeg er begyndt at være småbekymret for, om der er noget i vejen med min krop, min menstruationcyklus, min livmoder eller noget helt fjerde? Eller om det er normalt?
Jeg er en meget høj og tynd pige på omkring 186 cm og en vægt, der ligger på ca. 58-59 kg.
Som I nok kan forstå, er jeg undervægtig og har aldrig været på kur eller noget, der minder om. Dog har jeg mange tanker i mit hoved om, at jeg spiser for usundt og er begyndt at synes, at jeg ser lidt tyk ud nogle steder på min krop, som fx lår og hovedform.
Jeg har læst på jeres side, at tanker om, at ens krop er lidt for tyk eller lignende, kan være med til at skabe hormoner og kan forstyrre menstruationscyklussen.
Lyder mit problem helt hen i vejret? Og hvad skal jeg gøre?
Håber virkelig I vil svare mig og hjælpe mine foruroligende tanker på rette vej!
Mvh Anonym, 17 år

SVAR:
Hej
Det er helt naturligt at bekymre sig og undre sig, når ens menstruation ikke kommer som forventet. Det første, du skal sikre dig, er, at du ikke er gravid. Du skriver, du ikke har haft sex med en dreng. Der går jeg ud fra, at du ikke har haft hans penis inde i din skede, men stadig er jomfru. Hvis du har nogen mistanke om, at du kan være gravid, skal du tage en graviditetstest.
Kroppen mangler ressourcer
Du skriver, at du er 186 cm høj og vejer 58 kg. Derved er dit BMI (Body Mass Index) 16,8. Det vil sige, du er undervægtig. Du skal veje cirka 64 kg, for at du kommer op i normalvægtsområdet.
Når du er undervægtig, kan kroppens produktion af kønshormoner gå i stå. Så får du ikke længere ægløsning og menstruation. Det har også uheldige virkninger på fx dine knogler, som ikke bliver styrket. Din krop er i mangeltilstand og må spare på ressourcerne.
Det samme sker, hvis du dyrker overdreven motion eller er meget stresset.
Årsagerne kan være mange og fredelige
Ellers kan der være mange andre årsager til, at menstruationen ikke kommer i nogle måneder hos en ellers rask, ung pige. Langt de fleste gange er det helt fredelige årsager, og menstruationen kommer igen efter 3-6 måneder. Læs evt. afsnittet om årsager til udebleven menstruation i denne artikel: Menstruationen udebliver – mulige årsager.
Sund kost i normale mængder kan måske hjælpe
Det kan godt lyde skræmmende, når jeg skriver, at du faktisk skal veje minimum 8 kg mere for at være normalvægtig. Lige nu er du tynd og har alligevel tanker om, at du er for tyk og spiser for usundt. Det er faktisk sådan, at når du er undervægtig, bruger din krop ofte meget tid på at tænke på mad. Den er i mangel på energi og det, der giver hurtigst energi, er søde sager. Hvis du får den rigtige, sunde ernæring i normal dosis, vil din krop også føles sundere, og du vil sandsynligvis få din menstruation igen. Der kan dog gå noget tid, før den kommer igen.
Håber det var svar på dine spørgsmål.
Hvis du ønsker at vide mere om undervægt og spiseforstyrrelser, kan du læse mere her:
Spiseforstyrrelse
Ingen menstruation i 6 måneder – er den nu væk for altid?
Er det en spiseforstyrrelse?
Kærlig hilsen Signe
Signe Engholt Andersen
Skrevet af:
Signe Engholt Andersen
læge
adamogeva.dk