Hun vil kun være venner efter flirt og kys
Hej, jeg er en dreng på 14 år.
Jeg er begyndt på en skole og har gået der et stykke tid, og så er der startet en ny pige. Hendes klasse skulle på skiferie, så hun kom i vores klasse og var der i en uges tid. Og tirsdag var vi på café sammen, og jeg snakkede godt med hende også om ting, vi ikke var gamle nok til at snakke om.
Men det korte af det lange er, at jeg var tæt på at score hende, men hun var gode veninder med min ex, og hun havde sagt til min forelskelse, at hun ville blive knust, hvis jeg fik en ny kæreste, så det respekterede hun jo selvfølgelig. Så hun sagde, da jeg spurgte om kærester, at hun ikke ville svare for tidligt.
Dagen efter kyssede vi to gange, og vi holdt om hinanden og var lykkelige. Og cirka tre til fire dage efter skrev hun, at hun var kommet til at lide mig, men jeg sagde, at det ikke kunne passe. Så et par dage efter snakkede vi, og hun blev så vild med mig igen, så jeg var glad. Og så et par dage efter skrev hun, at hun virkelig var glad for mig, men sagde at vi bare skulle være venner.
Men for mig var det ikke nok, så jeg spurgte hvorfor. Åbenbart fordi vi ikke passede så godt sammen, og nu vil hun bare være venner, og jeg er virkelig glad for hende, men også meget ulykkelig.
Håber I kan hjælpe mig til, hvad jeg skal gøre <3
M, 14 år

SVAR:
Hej M
Tak for den tillid og ærlighed, du viser i det, du skriver. Jeg læser, at du har mødt en sød pige, som du har brugt tid sammen med, og at I har talt om emner, som I ikke helt er klar til, samt at I har kysset lidt. Jeg kan læse, du gerne vil være kæreste med hende, men hun i stedet gerne vil være venner med dig. Og nu er du i tvivl om, hvad du skal. Når jeg læser din henvendelse, så får jeg nogle tanker, som jeg gerne vil dele med dig, og som jeg håber, kan hjælpe dig videre.
Slap af og nyd venskabet
Jeg kan læse, at hun tilbyder dig et venskab lige nu. Jeg tænker, du ikke behøver have så travlt med at få hende som kæreste; det skal nok komme, hvis/når tiden er moden til det. Det virker, som om du har hørt, hvad hun har sagt, når hun bare vil være venner – det er ret flot af dig, synes jeg. Jeg tænker, det er vigtigt, at du fortsat respekterer det, hun har sagt. Samtidig bliver du nødt til at indstille dig på, at det er et venskab, som hun lige nu har lyst til at tilbyde dig.
Jeg får lyst til at spørge dig: “Hvad er grunden egentlig til, at det ikke er nok for dig med et venskab – hvorfor har du så travlt?”
Brug tid på at lære hende at kende
Jeg kan læse, I allerede har kysset og flirtet lidt. Jeg vil anbefale dig at lade den fysiske kontakt ligge og i stedet bruge tiden på at lære hinanden at kende gennem snakke og oplevelser, som ikke har fokus på det seksuelle, men i stedet har fokus på at have det sjovt sammen og lære hinanden at kende som venner.
Et godt kæresteforhold vokser ofte ud af et trygt og stabilt venskab, hvor man kender hinanden og er trygge i hinandens selskab. Hvis du vil lære hende at kende, så brug tid på at lave sjove ting sammen og brug tid på at være sammen med hendes venner. En del af det at lære hende at kende er også at opleve, hvordan hun er sammen med andre.
Brug tid på at snakke om de ting, I laver i jeres hverdag. Tal en masse om de ting, som interesserer jer, og som optager jer.
Lyt til din fornemmelse
Du skriver, I har talt om ting, som I egentlig ikke er gamle nok til. Det er, som om du allerede ved, at der er nogle emner, du skal have en vis alder for at tale om. Jeg tror, det er vigtigt, du lytter til den fornemmelse af, hvad der er godt at have fokus på i din alder, frem for at gå hurtigere frem end du/I er parat til i jeres snakke.
Nu ved jeg jo ikke, hvad det præcist er, I har talt om, som I ikke er klar til. Så derfor kommer jeg med nogle generelle råd til emner, jeg vil opfordre dig/jer til at vente med at tale om, til I er blevet ældre og kender hinanden meget bedre som venner. Det er emner som indholdet i et kæresteforhold, sex og seksuelle grænser.
Læs gerne videre
Jeg har fundet et par artikler her på AdamogEva.dk, som jeg vil anbefale dig at læse: Kærestepotentiale eller en god ven?
Flirt – den vilde jagt efter en kæreste
Slå koldt vand i blodet
Plusser ved at vente med at få en kæreste
Til sidst vil jeg bare opfordre dig til at bruge tid på at skabe nogle gode, stabile venskaber, som du kan have det sjovt med og nyde din tid sammen med. Venskaber er dyrebare, og du kan opleve, at du har dem i mange år fremover.
Kærlig hilsen
Linda
Linda Valbjørn
Skrevet af:
Linda Valbjørn
Psyko- og familieterapeut, pædagog
adamogeva.dk
adamogeva.dk bruger cookies. Læs mere OK