Kan puberteten og væksten pludselig gå i stå?
Hej
Jeg er en 15 årig dreng, der har gået rundt og tvivlet på, om min pubertet er stoppet ud af det blå? I starten af 14 år og til slutning af 14 voksede jeg meget, og min penis begyndte også at vokse. Men lige siden er det som om, at alt er gået i stå, og jeg føler ikke længere, at jeg vokser i højden eller i værste tilfælde min penis.
Det har påvirket mig rigtig meget, lige siden jeg blev 15, og jeg er så bange for, at min pubertet er stoppet af ingen årsager. Kan det være fordi, jeg hele tiden tænker på det? Eller kan min pubertet virkelig være stoppet, lige siden jeg blev 15? Jeg er snart i slutning af 15 år
Den nysgerrige

SVAR:
Hej "nysgerrige"
Jeg tror ikke, at din pubertet er stoppet. Det ville være højst usædvanligt, at puberteten ville standse så tidligt.
En simpel måde, at undersøge det på, er at finde ud af, om du stadigvæk vokser i højden. Så lav en nøjagtig højdemåling og prøv at gentage målingen om 2-3 måneder. Så vil du formentlig se, at du er vokset en lille smule. Det betyder, at dine vækstzoner i knoglerne stadig er aktive, og at du dermed stadig er i puberteten.
Hvis du er meget bekymret, må du kontakte din egen læge mhp. samtale og undersøgelse, men jeg vil understrege, at det er sjældent, at puberteten pludseligt stopper.
Du kan ikke sætte din pubertet i stå ved at bekymre dig om det.
Du kan evt. læse mere i vores tema Pubertet - mest for drenge
Når du læser de forskellige svar og artikler, vil du hurtigt se, at mange andre drenge, har oplevet lignende frustrationer - både om vækst i højden og vækst i penis.
Mvh Boje
Boje Kvorning Ehmsen
Skrevet af:
Boje Kvorning Ehmsen
Læge
adamogeva.dk