Forældre skilt, mordtanker, selvskade – kan I hjælpe?
Jeg har på en måde mobbet mig selv, lige siden jeg var lille, og jeg stiller rigtig høje krav til mig selv. Jeg stiller så høje krav til mig selv, så jeg ved, de er så høje, at jeg ikke kan skuffe nogen andre.
Mine forældre er gået fra hinanden to gange, og jeg er helt sikker på, at de snart gør det tredje gang. Mine forældre har skændtes rigtigt meget, inden de gik fra hinanden anden gang. Det var mest om små ting. Men her godt fire år efter, de fandt sammen igen, skændes de stadig nogle gange. Denne her gang ikke om små ting, men om ret vigtige ting. Jeg har set min mor slå min far engang, de skændtes. Jeg har set min far (da de var skilt) sidde grædende op af en væg og banke hovedet ind i muren igen og igen.
Jeg har nogle gange mordtanker ... ikke selvmord, men at jeg myrder nogen brutalt. Jeg er bange for mine egne tanker, men ville samtidig bare ønske, de blev til virkelighed. Jeg gør tit små ting for at “straffe” mig selv, såsom at skrue helt op for det varme vand, når jeg er i bad eller presse mine negle ned i huden. Men det er ikke, fordi jeg vil føle mig i live som cuttere; det er, fordi jeg føler, at ligemeget hvad jeg gør, så er jeg ligeglad ... Ja, jeg kan mærke smerten, men jeg er ligeglad med den. Hvad skal jeg gøre? På forhånd tak.
Hilsen Den Sindssyge, 13 år

SVAR:
Kære 13-årige
Tak for dit brev til AdamogEva.dk. Det er dejligt at mærke din tillid til, at vi her på brevkassen kan hjælpe dig. Du beskriver i dit brev mange tanker og udfordringer, du står med lige nu, og jeg håber, at jeg med mit svar giver dig lidt afklaring og hjælp videre.
Skilsmisse og brudte relationer gør ondt
Du beskriver, at dine forældre er gået fra hinanden to gange. De har skændtes meget, og du har set, din mor har slået din far. Du har set din far sidde grædende og banke hovedet ind i væggen. Hold da op! Jeg forestiller mig, at det må have været frygtelig ubehageligt for dig at overvære disse skænderier og se dine forældre behandle hinanden på den måde. Jeg kan godt forstå, du får det rigtig skidt, og at tankerne og følelserne kører rundt. Jeg er glad for, at du kontakter os i stedet for at gå med det alene. Tak for det!
Det er ikke enkelt at være barn i en skilsmissefamilie
Jeg vil gerne dele nogle tanker med dig om det at være barn midt i forældres brud. Når forældre går fra hinanden, kan børn få en oplevelse af dyb sorg. Dine forældre er flere gange gået fra hinanden, og det at forældre skilles er en stor forandring i livet. Det kan føles som at miste et nært forhold til en eller begge forældre, eller det kan give oplevelsen af at miste kernefamilien og forestillingen om, hvad den skulle være. Det kan skabe konflikt i forhold til, hvilken forælder man skal holde med, om man skal vælge side, hvem man skal bo ved hvornår, hvordan man taler om mor, når man er hos far og omvendt.
Barnets sorg og smerte bliver let overset
Når forældre går fra hinanden, ses det desværre ofte, at børnenes sorg ikke bliver taget hånd om. Det er på mange måder en usynlig sorg. Både fordi forældrene er optaget af deres egen sorg og deres egen konflikt. Men også fordi forældrene ofte forsøger det bedste, de kan, for at skåne børnene for at blive en del af konflikten. De kommer til at undgå at italesætte problemstillingerne sammen med børnene i forsøget på at beskytte dem. Det betyder dog, at man som barn nemt kan komme til at føle sig forvirret, overset og ikke lyttet til. Man kan få oplevelsen af, at der bliver talt hen over hovedet på en. Man overværer handlinger og samtaler, som man aldrig får en forklaring på, og som kan være meget ubehagelige.
Jeg forestiller mig, at du står med mange uafklarede spørgsmål uden at vide, hvad du skal gøre med dem. Det lyder, som om der ikke er skabt et rum for dig til at tale om dine oplevelser med at være en del af det, der sker lige nu og er sket tidligere.
Du fortjener omsorg fra dig selv
Du fortæller, at du nærmest går og mobber dig selv og har gjort det, siden du var lille. Du stiller høje krav til dig selv og er bange for at skuffe andre. At være i et konfliktfyldt hjem kan gøre, at man kommer til at stille høje krav til sig selv, om at man skal klare alting selv. Man kan få oplevelsen af, at man ikke må være til besvær. Ens forældre har nok at se til med deres problemer.
Det må være meget hårdt, at leve op til de krav, du stiller til dig selv. Du lyder som en hård dommer, og jeg bliver ked af at høre, at du behandler dig selv på den måde. Jeg vil ønske for dig, at du kan komme til at møde dig selv på en mere omsorgsfuld måde i stedet.
Du er i et konfliktfyldt hjem, hvor jeg forestiller mig, det kan være rigtig svært at vide, hvad man skal gøre og sige hvornår. At være i en familie, hvor mor og far ikke altid kan enes, kan betyde, at man som barn kommer til at gå på listefødder. Man har alle antenner ude og forsøger at opfange alle signaler i rummet. Du er måske blevet god til at afkode, hvornår du kan snakke med dine forældre, og hvornår du skal gå på dit værelse eller tage over til venner?
Din vrede kan give dig vigtige informationer
Du fortæller, at du får mordtanker. At du forestiller dig, du myrder nogen brutalt. Du fortæller, at du er bange for dine tanker, men samtidig har lyst til, at de skal blive til virkelighed. Jeg tænker ikke, du skal være bange for dine tanker. Dine tanker og de følelser, der følger med, giver dig rigtig vigtig information om, hvordan du har det lige nu. Og lige nu lyder du til at være et sted, hvor du ikke har det så godt, og at du har brug for hjælp.
At have tanker om mord kan være et udtryk for en vrede inden i dig. Jeg tænker, det må være meget frustrerende for dig, at dine forældre ikke kan enes, og at du står midt i deres kamp. Du kan måske blive vred på den ene forælder over ikke at behandle den anden ordentligt eller blive vred over, hvordan de snakker til hinanden og til dig.
Det er ikke godt at gå alene med stort kaos af følelser
Hvis du ikke får sat ord på dine følelser, og der er nogen, der lytter til dig, kan du komme til at gå med alle følelserne selv. Hvis du ikke snakker om det, der sker, har du måske heller ikke sprog for, hvad det er, du oplever, og hvad disse oplevelser gør ved dig. Det kan betyde, at alle følelserne og tankerne kommer til at rode inden i dig, så du bliver helt forvirret.
Du straffer dig selv ved at tænde for det varme vand eller presse dine negle ind i huden på dig selv. At skade sig selv kan være udtryk for, at det, der er inden i, gør meget ondt, men det er uhåndgribeligt, og man ved ikke, hvordan man skal håndtere smerten. At skade sig selv er håndgribeligt. En fysisk smerte, man kan forholde sig til, og den kan lindre smerten indeni for en tid.
Jeg forestiller mig ikke, at du skader dig selv med et ønske om at dø. Jeg tænker nærmere, at du skader dig selv for at overleve! En måde at håndtere de svære tanker og følelser på, som du går rundt med lige nu.
Du fortjener nogen at tale med!
Du er 13 år gammel, og der sker rigtig mange spændende ting i din udvikling lige nu. Særligt i denne tid er der behov for voksnes støtte og tid til samtale med dig om de forandringer og erfaringer, du oplever.
Jeg vil anbefale dig, at du snakker med en voksen, som du har tillid til om det, du oplever lige nu. Jeg vil også foreslå, at du får hjælp af en voksen til at opsøge professionel hjælp i form af psykologsamtaler for at bearbejde dine oplevelser og arbejde med dine tanker, følelser og selvskade.
Det er en mulighed at få familiesamtaler ved en psykolog, hvor mor og far og evt. søskende er med. Det kunne skabe et rum, hvor det er ok at stille alle de spørgsmål, du går med og fortælle dine forældre om, hvordan det er at være dig lige nu.
Jeg ønsker dig alt godt.
Vh. Stine
Stine Steen Høgenhaug
Skrevet af:
Stine Steen Høgenhaug
Psykolog
adamogeva.dk