Dumpet efter to år - hvordan komme videre?
Mig og min kæreste havde været sammen i 2 år, da hun pludselig slår op. Vi snakker efterfølgende ret sjældent, måske 2-3 gange pr. måned. En dag mødes vi, og hun fortæller, at hun er begyndt at se en anden, og det har stået på i ca. 3 uger. Herefter bliver jeg meget sur og ked af det, og det ender med, vi begynder at skrive sammen om at blive kærester igen. Jeg er ikke helt vild med det efter det, som er sket, men vil stadigvæk gerne. Vi mødes 2 gange efterfølgende og snakker om det. Pludselig en dag ringer hun og fortæller, at hun har løjet hele tiden og har en kæreste, som hun så også har været mig utro med (det her er ca. 3 måneder efter, hun slog op). Desuden var han også flyttet ind hos hende!
Det er klart, at jeg ikke kan tage hende tilbage efter det her, men føler mig virkelig fortabt og trist ... Hun er også pludselig vildt kold overfor mig ... Det værste ved alt dette er, at jeg føler, det er min egen skyld ... Hun spurgte, om jeg ville flytte ind hos hende, men jeg sagde nej, da jeg ikke følte mig klar. Jeg elskede alt ved hende; hun havde den perfekte personlighed, og vi passede perfekt sammen. Men på en måde var jeg lidt flov over hendes udseende, selvom hun ikke var grim! Jeg tog hende lidt for givet og glemte at vise, jeg elskede hende. Her på det sidste har jeg grædt rigtig meget og tænker ikke på andet end hende. Og jeg synes, det er bekymrende, når der er gået 6 måneder. Dog fik jeg først det andet at vide for 1 1/2 måned siden ...
Burde jeg søge hjælp? Jeg ved jo godt, der ikke er andet for end at komme videre - men føler stadigvæk, jeg har mistet mit livs kærlighed og er sikker på, jeg ikke bliver ligeså forelsket igen ...
Den fortabte, 26 år

SVAR:
Kære "fortabte"
Tak for dine spørgsmål. Det ser ud, som om du har det svært lige nu, men jeg synes også, at der er forskellige ting, du kan lære af det, du har oplevet. Du beskriver det rigtig fint selv: du tog hende for givet, du glemte at vise, at du elskede hende. Det er gode refleksioner, som du kan bringe med videre, og som du er nødt til at arbejde med, inden du går ind i et nyt forhold, men det, tror jeg, du er klar over nu.
Du skriver også, at du blev sur, da hun var begyndt at se en anden, efter hun havde slået op med dig. Her tror jeg, du bliver nødt til at arbejde med dig selv. Som jeg forstår din besked, var I ikke længere kærester på det tidspunkt, og det betyder for mig, at hun må leve sit liv, som hun gerne vil ...
Kærligheden kan ikke tvinges
Du vil aldrig få noget godt ud af at tvinge hende eller en anden til at være sammen med dig. Hvis hun var blevet sammen med dig, ville det ikke være af kærlighed men af frygt. Du kan kun opnå et andet menneskes kærlighed ved at elske.
Du er stadig så ked af det, og der er en del ting, som jeg tror, du vil have rigtig stor gavn af at arbejde med, så jeg vil anbefale dig at få nogle samtaler hos en terapeut.
Du kan evt. have glæde af at læse noget under temaet Kærestesorg.
Kærlig hilsen Jens Ole
Jens Ole Clausen
Skrevet af:
Jens Ole Clausen
Familie- og psykoterapeut
adamogeva.dk