Måske gravid - hvilken støtte kan jeg forvente af kommunen?
Hej
Jeg er en meget moden pige på 16, høre jeg altid. Jeg bliver 17 om en måneds tid. Jeg har en lille anelse om, at jeg er gravid.
Så inden jeg vælger at sætte et liv på jorden, har jeg overvejet meget, hvad jeg kan tilbyde den lille baby. Men kom til at tænke på økonomi, hvilken økonomisk støtte kan man få? Meningen er egentlig, jeg skal begynde på skole og læreplads her om to måneders tid. Men hvis jeg er gravid, og min kæreste og jeg vælger at beholde barnet, er det jo kun ham, der har en indkomst (han er 24).
Hvilken støtte kan man forvente af kommunen? Jeg vil jo aldrig sætte et forsvarsløst lille barn til verden, hvis jeg ikke har noget at tilbyde. :-)
Anonym, 16 år

SVAR:
Kære "anonyme"
Tak for dit spørgsmål til Adam og Eva. Det er altid rigtig godt at få sat ord på det, der fylder.
Ikke økonomien, der bestemmer
Det er godt, at du og kæresten har gode og modne overvejelser omkring et evt. kommende barn. Det lyder også til, at du ønsker at beholde barnet uanset hvad, og det vil jeg rigtig gerne støtte dig i. Det skal under alle omstændigheder ikke være økonomien, der bestemmer det.
Ta` en test
Det lyder til, at det ville være rigtig godt for jer at få endeligt bekræftet, om du er gravid eller ej. Hvis du ikke allerede har gjort det, synes jeg, at du skal tage en test, eller gå til lægen og få taget en.
Mange muligheder for hjælp
Hvis det viser sig, at du er gravid, er der rigtig mange muligheder for hjælp og støtte hos kommunen, og det er vigtigt at tage imod al den hjælp, du i sådan en situation kan få.
Selvom du er moden og har mange gode overvejelser og har en god kæreste, er I stadig meget unge ifht at skulle tage vare på et barn og har ikke den erfaring og robusthed, som et ældre par som oftest har.
Allerede på hospitalet i graviditeten vil du få tilbudt ekstra støtte og flere konsultationer hos en jordemoder, og i kommunen vil du nok også allerede i graviditeten blive tilknyttet en sundhedsplejerske og evt. en sagsbehandler, der kan være med til at støtte op om din situation.
Økonomien
Mht. økonomien skal du ikke bekymre dig, du vil som mor have ret til forskellige ydelser, og hvis I er fornuftige, kan det sagtens hænge sammen, men det er også noget, du konkret kan få hjælp til at kigge på i borgerservice eller hos en sagsbehandler i kommunen.
Du kan læse mere om støttemulighederne her: Uønsket gravid - hvad gør du?
Jeg håber, mit svar giver mening for dig. Du er altid velkommen til at skrive igen.
Kærlig hilsen Marianne
Marianne Martinsen
Skrevet af:
Marianne Martinsen
Sundhedsplejerske
adamogeva.dk