Tak for svar om porno - kan I hjælpe mig fri af onani?
Hej adamogeva. Først vil gerne sige mange tak for svaret ang. porno.
Nu er problemet så onani.  Jeg onanerer mindst 1 gang om ugen og bagefter føler jeg mig klam. Ved godt det er normalt at onanere, da Ulrik dengang gav mig et lille kursus i de ting, men mit spørgsmål er, kan I hjælpe med at få mig til at lade være med at onanere?
Takker på forhånd
Rasmus, 15 år

SVAR:
Hej Rasmus
Tak for spørgsmålet: Kan jeg få hjælp til at lade være med at onanere?
Det er et super godt spørgsmål. Helt ærligt. Som du sikkert ved, findes der ingen medicin, ingen piller man kan tage, som gør, at man holder op med at onanere. Spørgsmålet er, om du har lyst til at lade være, og hvorfor du har lyst til at lade være med at onanere?
Du skriver selv, at du føler dig klam, når du har onaneret. Lige en kommentar til den sætning. Hvis din følelse (at det er klamt) har noget med sæd og udløsning at gøre, så vil jeg give dig følgende vejledning. Der er ikke noget klamt ved sæd. Intet. Det kan derimod være lidt ”mærkeligt” at finde ud af, hvad man gør ved den efter at have onaneret.
Hvis din følelse af at være klam derimod går på, at du har set og kigget på en eller flere kvinder, der har en eller anden form for sex på nettet – så vil jeg give dig et godt råd, at du passer godt på, at du ikke ødelægger din selvfølelse. Du kan komme til at kæmpe med dit eget syn på dig selv, hvis du forsætter med at synes, at du er klam, når du har set porno. Det kunne også være et godt argument for at holde op.
Hvorfor har du lyst til at lade være med at onanere?
Det er for mig et relevant spørgsmål. Nogle har lyst, men når jeg snakker med dem, og de er mere ærlige, så har de reelt ikke lyst til at holde op. Måske ved du ikke, hvorfor du har lyst til at holde op, men brug noget tid og tænk over det. Jeg synes, du skal skrive et stykke papir til dig selv om, hvorfor du har lyst til at holde op med at onanere. En seddel du kan kigge på og evt. læse op for dig selv, når du kan mærke, at du har lyst til at onanere. Er det muligt at holde helt op? Helt ærligt. Det ved jeg ikke, om det er, men for nogle, tror jeg, det er helt muligt, for andre er det muligt at sætte en ”stor dæmper” på det, så det ikke bare sker hver eneste gang, man har lyst.
Det som jeg virkelig vil opmuntre dig til, det er at undgå, at få piger/kvinder, hverken billeder fra nettet eller fantasien med ind i ”onaniens rum”. Hvis du holder dig fra det, vil din onani begrænse sig markant - om det helt vil holde op – det ved jeg ikke. Måske. En ting er dog helt sikkert- jo mere du onanerer, jo mere vil du blive ved med at gøre det. Det har noget med de ”stier”, som jeg nævnte for dig i forrige svar. De bliver endnu stærkere, og lysten til sex og onani bliver yderst svære vaner at bryde med, når de først har fået fat. For mere vil have mere.
Du er på vej!
Jeg vil til sidst ønske dig alt godt fremover. At få styr på sin onani, handler ikke om at undertrykke sin seksualitet, men om at få den ind i nogle gode rammer i en tidlig alder, og det er du godt på vej med. Hatten af for det. Det er der mange, der ville have ønsket, at de havde gjort. Sejt Rasmus!
Kærlig hilsen Ulrik Fogh Buch
Ulrik Fogh Buch
Skrevet af:
Ulrik Fogh Buch
højskolelærer og konfliktcoach
adamogeva.dk