Afbrudt samleje efter menstruation og nu klar urin - er jeg gravid?
Jeg har haft sex med min eks, 3 dage efter min menstruation sluttede, og det var uden prævention. Han nåede at trække sig tilbage inden, hvilket jeg godt ved, var en dårlig måde. Jeg fik min menstruation den 27. November, og den sluttede den 3. December. Min menstruation er regelmæssig og bør derfor komme den 25. igen.
Mit problem er dog, at jeg kun er 17 år. Min urin har ændret meget farve, da den er helt gennemsigtig, og det gør mig bange for, at jeg er gravid, da vi ikke længere er sammen!
Derfor er mit spørgsmål, om jeg kan blive gravid så kort tid efter min menstruation? Og hvad min helt gennemsigtige urin kan være tegn på? Har haft det sådan i snart en uge :((
Anonym, 17 år

SVAR:
Hej du
Gravid?
Det er usandsynligt, at du kan være blevet gravid tre dage efter din menstruation sluttede. Du skriver, din menstruation er regelmæssig, og derfor kan du forvente, at ægløsningen finder sted ca. 14 dage, før menstruationen begynder - dvs. ca. den 11. december. Dog kan du også godt blive gravid, hvis du har samleje i dagene omkring ægløsningen. For at få afklaret om du er gravid, synes jeg, du skal tage en graviditetstest, så det ikke bekymrer dig i juledagene.
Urinens farve varierer meget, da den påvirkes af, hvad vi spiser og drikker. Hvis du fx har drukket mere vand, så vil din urin være fortyndet og dermed lys/gennemsigtig. Om morgenen er urinen oftest mørkere, da den opkoncentreres i løbet af natten.
Læs mere her om hvornår der er størst risiko/chance for at blive gravid:
Havde sex på sidste menstruationsdag, er jeg mon gravid?
Beskyt dig selv
Hvis du fortsat vælger at være seksuelt aktiv, er det vigtigt, at du husker det ansvar, der følger med.
Jeg vil anbefale, at du fremover beslutter, hvordan du vil beskytte dig selv med prævention. Snak gerne med din læge, om hvilken præventionsform, der vil passe dig bedst - og husk, at ingen prævention beskytter 100%.
Du kan læse om forskellige præventionsformer her: Prævention
Derudover skal du også beskytte dig selv mentalt. Du er ung, og jeg forstår godt, at du ikke ønsker at blive gravid på nuværende tidspunkt. Derfor er vigtigt, at du overvejer, hvorfor du har sex med ham? (Eller fremover måske vil have sex med en kæreste).
Når to mennesker har sex gør de sig meget åbne og sårbare over for hinanden - og det sætter sig spor i sindet. Det er vigtigt at have fuldstændig tillid til hinanden, og at begge er trygge i relationen.
Jeg vil varmt anbefale, at du læser følgende artikler om sex. De uddyber, hvordan sex påvirker os, og hvorfor der er god grund at vælge nogle gode rammer:
Sex og følelser og Pas godt på dit sexliv
Venlig hilsen, Marie
Marie Bodilsen Nielsen
Skrevet af:
Marie Bodilsen Nielsen
Lægestuderende
adamogeva.dk