Uden menstruation i 2 år. Kan jeg gøre noget ved det?
Hej!
Jeg skriver til jer, da jeg er noget bekymret.
Jeg begyndte for nogle år siden at tabe mig på grund af min påbegyndte modelkarriere. Jeg tabte mig 15 kilo på for kort tid, og det blev hurtigt meget ekstremt. Jeg dyrkede alt for meget motion i forhold til mit indtag af mad. Jeg vil ikke sige, det var anoreksi men nærmere ortoreksi.
For omkring 2 år siden ophørte min menstruation, og den har ikke været der siden. Jeg er noget bekymret, da jeg gerne vil føle mig som en normal kvinde, og have muligheden for senere hen at få børn.
Jeg er nu normalvægtig igen og har været det i lidt over et halvt års tid. Jeg har også kontaktet min læge, men hun har ikke gjort noget specielt ved det andet end at sige, at jeg skal blive ved med at spise normalt.
Jeg har spekuleret på, om det ville hjælpe at begynde på p-piller...
Kan I hjælpe mig med mit problem?
Kærlig hilsen N, 20 år

SVAR:
Kære N
Tak for dit brev. Det lyder som om, du har været igennem nogle hårde år. Modebranchen er meget hård og kræver desværre ofte, at modellerne er så tynde, at det bliver sygeligt.
De gamle mønstre er svære at slippe
Jeg håber, at du har fået et normalt forhold til mad og motion igen. Det er ofte sådan, at tendensen til at kontrollere mad og vægt ikke forsvinder helt. Du vil sikkert i pressede situationer kunne mærke, at du vender tilbage til gamle mønstre og vaner og bliver mere kritisk overfor dig selv. Det kræver ofte samtaler med for eksempel en psykolog at ændre på de tendenser.
Menstruationen kommer, når kroppen har samlet ressourcerne
Du skriver, at du nu er normalvægtig. Jeg ved ikke, hvor høj du er eller hvor meget du vejer. Normalvægtige har et BMI på 18,5 - 24,9. (BMI, Body Mass Index beregnes ved at dividere kropsvægten i kg, med højden, i meter ganget med højden, i meter.) Er dit BMI lavere, er du undervægtig. Da kan kroppen reagere ved ikke at have ressourcer til at holde en normal menstruationscyklus og menstruationen vil udeblive. Det samme sker, hvis du dyrker meget sport, selvom du er normalvægtig.
Når kroppen igen får ro og næring nok, vil den langsomt komme sig og du vil igen få din menstruation. Det er ikke muligt at sige noget om, hvor længe der går, før din krop er klar til atter at skabe en menstruationscyklus. Det vigtigste er, at du spiser normalt og varieret og ikke overtræner. Hvis du før din sygdom havde en normal menstruations- cyklus, vil den komme igen, når kroppen er klar.
P-piller kan gi kunstige blødninger men ikke naturlig hormoncyklus
Du spørger, om p-piller er en mulighed. P-piller forhindrer ægløsning og naturlig hormoncyklus i kroppen og skaber en slags kunstig menstruation. Du vil formentlig opnå at få blødning, men det vil ikke være fordi din krop har overskud til at skabe de normale hormoner. Det vil ikke have nogen påvirkning af dine fremtidige muligheder for at få børn. Så med mindre du har behov for p-piller som beskyttelse mod graviditet, er der ingen grund til at tage dem. Hvis du er seksuel aktiv, skal du beskytte dig mod graviditet, da du ikke ved, hvornår din ægløsning vil begynde.
Videre frem
Hvis du opretholder en sund (rask) livstil men ikke får din menstruation i løbet af et halvt års tid, synes jeg, du atter skal opsøge din læge. Din læge kan eventuelt vælge at tage nogle blodprøver for at se, om du danner nok hormoner eller fejler noget andet.
Du kan læse mere om spiseforstyrrelser på hjemmesiden:
Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade
Håber det var svar på dit spørgsmål.
Kærlig hilsen Signe Engholt Andersen
Signe Engholt Andersen
Skrevet af:
Signe Engholt Andersen
læge
adamogeva.dk