Kan jeg være gravid, hvis præsperm er trængt igennem?
Okay, jeg ved godt, det er dumt, men jeg vil bare høre jeres mening.
Her i weekend var jeg sammen med en fyr, jeg mødte til et uddannelses kursus (jeg er 16, han er 18).  Vi kyssede og hyggede, pludselig så lå vi i undertøj og vi lå og gned os op af hinanden i ca. 1,5 time.
Mit spørgsmål er så, kan jeg blive gravid, hvis han har noget "pre-cum" som er trængt igennem han boxershort og ind i mig.
Håber virkelig I vil hjælpe <3.  Tak på forhånd.
Emily, 16 år

SVAR:
Kære Emily
Jeg synes ikke, det er dumt at ønske at samtale om ting, som tilsyneladende bliver ved med at arbejde i dine tanker.
Du er næppe gravid
Som du beskriver det, lyder det aldeles usandsynligt, at du skulle kunne blive gravid. Jeg kan bestemt ikke forestille mig at sæd skulle kunne trænge igennem stof og op i skeden. Normalt afleveres sæden jo helt oppe i bunden af skeden. Og det lyder ikke som om, det var det, der skete.
Måske vidste du det godt, men havde alligevel brug for at vende situationen med nogen?
Hvordan havde du det med det, som skete?
Jeg tænker, at der bag dit spørgsmål også ligger tanker hos dig, om du er helt okay med, hvad der skete?
Du fortæller at ”pludselig så lå vi i undertøj”. Det lyder som noget, der skete, uden særlig stillingtagen. Og måske er det også det, der arbejder i dine tanker bagefter?
Tid til eftertanke
Jeg tænker, at du fremadrettet kan overveje, hvem der må komme dig nær og hvorfor. Er du glad for ham - som person? Er han glad for dig - som person? Hvad ville der ske, hvis du blev gravid - hvordan vil du evt. undgå det? Kan du føle dig tryg ved at give af dig selv? Forestiller du dig, at sex og kærlighed hører sammen i et længerevarende forhold? Hvis du forestiller dig det, behøver I jo ikke have travlt, - så er der jo tid nok til at blive trygge ved hinanden, lære hinanden rigtig godt at kende, før I går videre. Det kan også være, du kan tale med din mor eller en anden nær voksen om, hvordan de første seksuelle oplevelser var for dem.
Kære Emily, jeg ved ikke, om jeg har skudt helt ved siden af - så brug de dele af svaret, som du kan. Jeg ønsker dig alt muligt held og lykke med dit liv.
Der er andre steder her på hjemmesiden, hvor du kan læse en mere teoretisk tilgang til emnet.
Jo tættere jo bedre med omtanke
Sex og følelser
Pas godt på dit sexliv
Mange hilsener fra Margit
Margit Nørgaard
Skrevet af:
Margit Nørgaard
sygeplejerske
adamogeva.dk