Kan jeg være gravid trods p-piller og afbrudt samleje?
Hej Adam og Eva.
Jeg er sexual aktiv med min kæreste og er rigtig glad for ham. Vi har valgt, at vi ikke vil bruge kondom, da min kæreste siger, han ikke kan mærke noget, når vi bruger kondom, og det er også fint, når jeg er på P-piller, og det har jeg været i mange måneder.
Vi har kun afbrudt samleje, og han kommer aldrig indeni mig men udenpå.
Nu har jeg haft kvalme i ca. 4 dage og følt mig rigtig svimmel, ondt i maven og ondt i ryggen, og jeg bliver selvfølgelig straks nervøs for mulig graviditet. Men jeg kan bare ikke få det til at hænge sammen, da jeg fik kvalme før min ægløsning, så jeg burde jo ikke være gravid.
- jeg er på P-piller
- vi har afbrudt samleje
- kvalme er kommet før ægløsning, da det først er idag, jeg burde få ægløsning altså 14 dage før menstruation.
Vi har nu aftalt, at vi kun bruger kondom, fordi jeg ikke skal gå og være bange, og ingen af os ønsker, at jeg er gravid og alt det, der følger. Men jeg har det også dårligt med, at han ikke har den samme følelse og knap nok kan mærke noget.
Hilsen den nervøse pige, 15 år

SVAR:
Hej nervøse pige.
Tak for dit brev.
Jeg tror ikke, dine symptomer med kvalme, svimmelhed, ondt i maven og ryggen er symptomer på graviditet.
Jeg kan godt forstå, du er bekymret for graviditet. Det er et stort og nok for de fleste i din alder, en nærmest uoverskuelig situation at havne i at blive gravid.
Så det er godt, I beskytter jeg mod graviditet.
Du skriver, at kvalmen kom før ægløsning - men når man tager p-piller er der ingen ægløsning. P-pillen forhindrer, at der modnes æg i æggestokkene og derved, at der kan komme en graviditet. P-piller beskytter mellem 99-100%, hvis de tages korrekt.
Det fremgår, at I beskytter jer meget mod graviditet - og det er godt og fornuftigt - men jeg får en tanke, om I er klar til sex? Jeg får en tanke om frygten for graviditet fylder så meget, at det skygger for den nydelse, som sex er sammen med sin elskede. Jeg tror, du kunne have glæde af at læse flere af hjemmesidens artikler.
Info om p-piller
Prævention
Pas godt på dit sexliv
Værd at vente på
Håber du kan bruge svaret.
Venlig hilsen Linda Møller
Linda Møller
Skrevet af:
Linda Møller
læge
adamogeva.dk