Ubeskyttet sex – kan jeg være gravid?
Hej adamogeva.dk
Har aldrig skrevet til jer før, men det gør jeg så nu. Mig og min kæreste har haft ubeskyttet sex for ca. 2 dage siden. Det var min aller første gang, og jeg er virkelig virkelig bange for, at han har gjort mig gravid. Han kom dog ikke inde i mig, men er mere bekymret for præspermen. Mange folk siger, at det sagtens kan gøre een gravid, mens mange andre siger, det ikke kan lade sig gøre, hvor vidnerne også har prøvet det selv. Er det mon forskelligt fra person til person?
Vi havde ikke sex i særlig lang tid, men vi havde bare virkelig lyst til at prøve det. Overvejer at starte på p-piller. Det siger mine forældre ville være en god løsning. Har sagt til mine forældre, at vi havde sex, men ikke ubeskyttet og nu er jeg virkelig bange for, at hvis jeg skal have taget en gynækologisk undersøgelse, at det så viser sig, at jeg er gravid.
Er virkelig bange og har brug for hjælp hurtigst muligt. Har læst omkring tidlige tegn på nettet om graviditet og en del af dem passer. Håber virkelig i vil svare så hurtigt så muligt.
Mvh. M, 14 år.

SVAR:
Kære Mollie
Jeg vil gerne forsøge at hjælpe dig ved at svare på dine spørgsmål. Jeg kan godt forstå, du er bange for, om du er gravid.
Gravid?
Jeg kan desværre ikke give dig et klart svar på, om du er gravid. Det afhænger blandt andet af, hvor du er i din menstruationscyklus. Du kan læse mere om cyklus her: Cyklus.
Du fortæller, at I har haft ubeskyttet samleje. Det, at din kæreste ikke kom inden i dig, er ikke en sikker præventions form. Det kaldes afbrudt samleje. Du spørger til, om der er sæd i præsperm. Det kan der godt være, derfor er det vigtigt at beskytte dig. Sandsynligheden for, at du er gravid, er ikke så stor, men den er der, så derfor er det vigtigt at holde øje med, om du får din menstruation til normal tid. Hvis du ikke gøre det, kan du enten tage en hjemmetest eller få lavet en graviditetstest hos lægen. Du kan læse mere i denne artikel: Menstruationen udebliver – mulige årsager.
Det er også en god ide at tale med dine forældre om det, hvis du ikke får din menstruation, så de kan støtte dig. Og du er også velkommen til at skrive til os igen.
Sex er et stort ansvar
Samtidig vil jeg også sige, at du er 14 år, og det er alt for tidligt at stå i en så svær situation, som du står i nu. Der er en god grund til, at den seksuelle lavalder er 15 år. Selvom lyst nogen gange kommer før, så er det ikke det samme, som at man skal have sex og er klar til det. Konsekvenserne kan være meget store og man er næppe parat til at tage konsekvenserne af det så tidligt. Loven om seksuel lavalder på 15 år er lavet for at beskytte dig – ikke for at stå i vejen. Du kan læse mere om loven og dens begrundelse her: Er sex først lovlig, når man er fyldt 15?
Husk at sex er en handling mellem to voksne mennesker, som kræver en modenhed og en ansvarlighed. Sex er langt mere end en fysisk tilfredsstillelse, det handler også om følelser, og så er der risikoen for graviditet. Du er meget ung, og jeg vil meget opfordre dig til at læse disse artikler og overveje, hvad du vil med dit sexliv fremover.
Pas godt på dit sexliv
Sex og følelser
Hvis I fortsat vælger at være seksuelt aktive, er det en rigtig god ide at snakke med dine forældre, om du skal bruge noget prævention. P-piller er en god præventionsform, men du skal være opmærksom på, at den ikke beskytter mod seksuelt overført sygdomme. Du kan læse mere om prævention i artiklen Prævention.
Kærlig hilsen
Hannah Rosendal
Skrevet af:
Hannah Rosendal
jordemoder
adamogeva.dk