Forelsket - hvordan sige det og går det med langdistance?
Jeg er blevet vild med en pige, men har kun kendt hende i 3,5 uge. Jeg ved ikke, hvordan jeg kan fortælle hende det, eller om jeg skal fortælle det.
Jeg har nu været på første date med mit crush, hvor vi snakkede i flere timer, og det var rigtig hyggeligt. Men jeg har svært ved at fange hendes signaler, om hun synes godt om mig, men har fået af vide af en kammerat, at hun vil takke nej til en anden date, fordi hun kommer fra Sjælland, og jeg kommer fra Jylland, hvor vi bor på samme skolehjem.
Så jeg ved ikke, om jeg skal arbejde videre for at se, om hun "ombestemmer" sig eller vil prøve at give det en chance, indtil hun skal tilbage til Sjælland til sommer.
Jeg ved heller ikke, hvad jeg skal sige eller snakke med hende om, hvis jeg skal finde ud af, hvad hun synes om mig og om, der egentlig kunne blive noget... HJÆÆÆLP!!!
Palle, 20 år

SVAR:
Kære Palle
Tak for dit spørgsmål. Det første, jeg vil sige til dig, er, at afstand ingen betydning har, hvis man er forelsket i hinanden. Det kan godt være, at pigen umiddelbart ikke synes, det er en mulighed at være kærester med dig, fordi I bor så langt fra hinanden til dagligt, men hvis først hun bliver forelsket i dig, har det ingen betydning. Tænk over, hvor lidt det betyder for dig! Du skal altså ikke opgive, bare fordi jeres bopæl ikke ligger lige op af hinanden.
Det, der betyder noget, er:
• om man snakker godt sammen
• om man kan være fortrolig med hinanden
• om man kan stole på hinanden om man har det sjovt sammen
• om man er ligeværdige, så det fx ikke er den ene, der hele tiden tager initiativ
• om man har nogle livsværdier og drømme, der nogenlunde ligner hinanden
• om man har nogle fælles interesser.
I skal altså begge to finde ud af, om flere af disse punkter finder sted, når I er sammen, for det er vigtige fundamenter at bygge et forhold på.
Giv god tid og opbyg et venskab
Mit forslag er, at du tager det stille og roligt. I har masser af tid til at lære hinanden at kende, og derfor synes jeg ikke, du skal fortælle hende om dine følelser her og nu. Når I går på skolehjem sammen, går jeg ud fra, at I har tid til at mødes i fritiden og under måltider?! Udnyt dette til at lære hende at kende. Inviter til et spil sammen med hende og et par andre. Tag ud at bowle eller lav noget andet, der kan give en god oplevelse. Sæt dig ved sammen bord som hende, hvis det er muligt – dog uden at hun kommer til at opleve, at du ”klistrer".
Vær dig selv og vær nysgerrig på, hvem hun er
Hvis du har mulighed for at sidde og hyggesnakke med hende, så udnyt situationen til at lære hende at kende. Du kan spørge ind til hendes familie, interesser, drømme osv. Det er en god ide at lave en lille liste med samtaleemner, som I kan tale om, hvis lejligheden byder sig. (Selvfølgelig ikke en liste hun skal se!) På den måde undgår du måske, at der bliver pinlig tavshed. Fortæl også gerne noget om dig selv – også noget, hvor du åbner dig for hende, hvis du har mulighed for det.
Du kan også spørge hende om en gåtur mere, men hvis du allerede på forhånd ved, at hun vil sige nej, er det måske smartere at vente lidt med det, til I har lært hinanden bedre at kende og har haft nogle oplevelser sammen.
..... og så en dag kommer næste skridt
Når du synes, at tiden er ved at være inde til at fortælle hende om dine følelser, vil det være fornuftigt at spørge hende, om fx en gåtur, hvor I kan være sammen uden at blive forstyrret. Fortæl hende, at du længe har haft et godt øje til hende, og at du godt kunne se jer to som par. Spørg hende derefter, hvad hun tænker om det. Forhåbentligt kommer det ikke bag på hende, hvad du føler, og hun vil sandsynligvis også kunne fortælle dig, om det er gengældt. Jo mere konkret, du siger, hvad du føler, jo nemmere er det også for dig at få et konkret svar. Hvis du er i tvivl om hendes signaler, må du spørge ind til dem, så du ved, hvad du har at arbejde med. Forbered dig inden gåturen, så du ved, hvad du vil sige og hvordan.
Læs evt. denne artikel, om at tage et trin ad gangen: Kærestepotentiale eller god ven?
Held og lykke.
Mvh Heidi Simonsen
Heidi Benner Simonsen
Skrevet af:
Heidi Benner Simonsen
Lærer
adamogeva.dk
adamogeva.dk bruger cookies. Læs mere OK