Kan en dreng, der ikke er kommet i puberteten, gøre en gravid?
Hej. Jeg kunne godt tænke mig at vide, om man kan blive gravid, hvis man har sex med en dreng, der ikke er kommet i puberteten. Ikke fordi jeg har lyst til det, men fordi jeg ville føle mig mere tryg ved at vide det.
Karoline, 12 år

SVAR:
Hej Caroline
Tak for dit spørgsmål til brevkassen. Det korte svar på dit spørgsmål er, at du kan ikke blive gravid, hvis du har sex med en dreng, der ikke er kommet i puberteten, men samtidig må jeg sige, at det er svært at vide, hvornår en dreng er kommet i puberteten og danner sædceller.
Pubertet en stor forandring
Som du måske kan mærke på dig selv, er puberteten en lang proces, som man ikke rigtig ved, hvornår starter, men en dag mærker man pludselig, at noget er forandret. Hos piger kommer der på et tidspunkt menstruation, og så ved du, at kroppen er begyndt at forandre sig, og puberteten er i gang. Det sker ikke på samme måde med drenge, så det er svært at sætte dag på, hvornår en dreng begynder at danne sædceller, og altså kan gøre en pige gravid. Det er en proces, som kan starte allerede, når drengen er 11 år.
Kroppen er både for piger og drenge en størrelse, som vi ikke rigtig kan sætte formler og tal på, og specielt i puberteten sker der så meget både med piger og drenge, at det er umuligt at vide, hvornår det lige præcis er, at en pige kan blive gravid, og en dreng kan gøre hende gravid.
Du kan læse meget mere om pubeteten under temaerne:
Pubertet mest for piger og Pubertet mest for drenge
Læs også artiklen: Pubertet en ekstrem forvandling
Seksualiteten vågner
Du skriver i dit spørgsmål, at det ikke er fordi, du har lyst, du vil bare gerne vide det. Det er godt, at du ikke har lyst for det er også alt for tidligt, når du er 12 år. Jeg ved ikke, om du har en kæreste, eller er forelsket i en, som måske ikke er kommet i puberteten, siden du spørger, så jeg vil alligevel lige skrive et par ord til dig, om det at have sex, når du er så ung, som du er. Som du kan læse i de link, jeg har lagt til dig, er puberteten en tid, hvor der sker rigtig store forandringer i kroppen både fysisk og mentalt og det er også i den tid, seksualiteten vågner.
Du udvikler dig fra barn til voksen
Det er en tid, hvor man både er et barn og på vej til at blive voksen, og det er vigtigt at kroppen og psyken har tid til at udvikle sig, og at du giver dig tid til at mærke, hvad det betyder for dig og din krop. F.eks gør det, at du begynder at interessere dig for drenge, og måske bliver du forelsket, men samtidig er kroppen ikke færdigudviklet, og derfor ikke klar til sex, og mentalt er du ikke udviklet til at overskue, hvad det betyder at være så tæt på et andet menneske.
Giv dig god tid
Jeg vil derfor anbefale dig at nyde livet og mærke forelskelser og tiltrækning til drengene, men at du også passer godt på dig selv og ikke begiver dig ud i et forhold, som I begge ikke kan overskue konsekvenserne af.
Her er et par link mere, som du måske kan have glæde af at læse.
"Plusser" ved at vente med at få en kæreste
Slå koldt vand i blodet
12 år- skal jeg give efter når kæreste ønsker sex?
Hav det godt og velkommen til at skrive igen.
Mvh. Kirsten Kirk Chritsensen
Kirsten Kirk Christensen
Skrevet af:
Kirsten Kirk Christensen
sygeplejerske, familieterapeut
adamogeva.dk