Kraftig menstruation og kløe - hvordan hjælpes jeg bedst?
Hej Adam og Eva
Jeg er en 14 årig pige, som har meget kraftig menstruation. Min mens plejer at være der i 6 dage, hvor de første 4 dage er helt vildt kraftige, hvor jeg er nød til at bruge natbind, og dem kan jeg bløde igennem på 2-3 timer. Så nu har jeg været til lægen med det, og jeg er nu begyndt på p-piller, som hedder Femicept. Det er ikke særlig længe siden, jeg begyndte på dem, da det er min første menstruation, jeg har lige nu (Altså jeg har det nu her, mens jeg skriver denne mail), hvor jeg er på p-pillerne. Men jeg synes desværre ikke, at de piller har hjulpet.
Det, jeg ville spørge jer om, er: Kan der gå flere menstruationscykluser, hvor det er kraftig mens, inden pillerne virker? Eller skal jeg prøve nogle helt andre piller?
Det kan godt være, at det er meget tidligt, at jeg er begyndt på pillerne, men mit mens går tit ud over min skole og mit gymnastik, jeg går til. Jeg går i 8. Klasse nu, og i 10. Klasse skal jeg starte på en idrætsefterskole, så det ville være irriterende, hvis det stadig er lige så kraftig på det tidspunkt.
OBS jeg har haft en slags kløe nede i skridtet i over et år, cirka 1 1/2. Så jeg har ikke haft menstruation uden kløen. Kan kløen godt gøre min mens kraftig? Ved ikke om det er vigtigt at sige, men er i behandling for kløen, men uden held.
Hilsen den meget uheldige pige, 14 år

SVAR:
Kære 'uheldige pige'
Tak dit spørgsmål. Kan godt forstå, at du er bekymret - især når det går ud over skole og gymnastik.
Jeg synes, du skal vente en-to cyklusser mere for at se, om p-pillerne virker.
Kraftige blødninger
Hvis du fortsat bløder kraftigt, vil jeg anbefale dig at gå til lægen igen for at høre om muligheden for anden behandling fx minipiller. I kan i fællesskab finder en god løsning, som du kan få  godt igang, inden du begynder på efterskole.
Kløe under menstruation
Mange piger og kvinder oplever kløen i skridtet uden menstruation. Det er forskellige årsager fx svamp, bakterier eller parfume i sæben - men det er ikke altid muligt at finde en bestemt årsag. Hvis den behandling, du er i, ikke virker, synes jeg også, du skal tale med din læge om at stoppe med det og evt. finde en anden behandling.
Læs også disse artikler: Den første menstruation og Værd at vide om skeden
Mvh. Marie
Marie Bodilsen Nielsen
Skrevet af:
Marie Bodilsen Nielsen
Lægestuderende
adamogeva.dk