Kan fortrydelsespille i udlandet påvirke cyklus 6 år efter?

Vis spørgsmål

Hej!

Da jeg var 14 år, var jeg på ferie på de græske øer, hvor jeg mødte en ferieflirt. På det tidspunkt havde jeg fået min første menstruation ca. 9-10 måneder inden ferien. Som unge og uvidende prøvede vi at dyrke sex med kondom, men det var meget bøvlet og kondomet faldt af. Han kom slet ikke op i mig, og der var set i bakspejlet ingen risiko for, at jeg kunne være blevet gravid, da det langt fra lykkedes.

Jeg var meget bange og forvirret, og han insisterede på, at jeg skulle tage nødprævention. Jeg var bange og gjorde det, men jeg husker ikke, hvilken pille han præcist købte, men han sagde, det var en fortrydelsespille, og der var kun en i pakken. Jeg tog den og pletblødte og havde lidt kvalme, men det var mest psykisk ubehag og frygt.

Denne ubehagelige og sørgelige hændelse har resulteret i en masse tvivl og frygt. Min menstruation har altid været meget ustabil, siden jeg fik den første gang. Jeg har haft flere menstruationsstop på op til 15 måneder, og selv i dag ser jeg ingen tegn på nogen cyklus, da jeg ikke får menstruation tit nok til at danne mig et overblik.

Jeg fik for 2-3 år siden taget en blodprøve, hvor resultatet var positivt, nemlig at jeg ikke har problemer med at producere de nødvendige hormoner, så min læge mente, at problemet kunne skyldes stress. Dertil vil jeg tilføje, at jeg ikke på noget tidspunkt har taget p-piller, minipiller eller lignende prævention, da jeg stadig er jomfru.

Mine spørgsmål er følgende:

1) Hvilke konsekvenser har det at tage en fortrydelsespille i en så ung alder? Og tilmed i et fremmed land, hvor man ikke ved præcis, hvad man har indtaget?

2) Kan dette være årsag til, at min menstruation stadig er uregelmæssig? Min læge er ikke bekendt med hændelsen i Grækenland.

 

Jeg har hørt, at hver gang man benytter nødprævention, så mindskes ens chancer for at kunne blive gravid.

3) Kan denne episode have konsekvenser for min frugtbarhed og chancer for at blive gravid og få børn, når den tid kommer? Altså er min nervøsitet begrundet?

4) Er der andet, jeg bør være opmærksom på i min situation?

 

 

På forhånd tak for svarene. 

Jomfruen, 20


SVAR:

Hej 

Tak for dit spørgsmål. Som jeg forstår det, er du i tvivl om, hvorvidt en fortrydelsespille, du tog for en del år tilbage, kan have påvirket din menstruationscyklus og dine fremtidige evner til at blive gravid.

Fortrydelsespiller

Den fortrydelsespille, der har været på markedet de seneste år, er en pille, der består af hormonet gestagen. Den virker ved at hæmme ægløsningen og påvirke slimhinden i livmoderen, så et eventuelt befrugtet æg ikke så let kan sætte sig fast. Der er flere bivirkninger ved pillen, men de viser sig i de første timer og dage efter indtagelse. Som du oplevede, kan der være kvalme og en kortvarig påvirkning af menstruationen. Jeg tror, det var sådan en gestagen fortrydelsespille, du fik på din ferietur.

Der findes ikke nogen pille, der efter en enkelt tablet kan give vedvarende menstruationsforstyrrelser. At du for 6 år siden har fået noget, der sandsynligvis var en fortrydelsespille, giver dig ikke menstruationsforstyrrelser i dag. Det er derfor ikke vigtigt at fortælle til din læge, da det er så mange år siden.

Fortrydelsespillen giver ikke nogen varig skade eller påvirkning af din krop rent fysisk. Men som du oplever, kan der komme overvejelser og spekulationer om konsekvenserne af at have taget en fortrydelsespille. Når man tager en fortrydelsespille, vil man aldrig finde ud af, om der var en graviditet og kan føle ubehag over måske at have frembagt en meget tidlig abort. Det er altså etiske og psykiske konsekvenser.
Da du stadig er jomfru, er der ingen risiko for, at du har frembragt en abort.

Fortrydelsespillen påvirker ikke din fremtidige evne til at blive gravid og få børn. Fortrydelsespillen indeholder det samme hormon som almindelige minipiller, bare i højere dosis.

Medicin i udlandet

Problemet med at købe medicin i udlandet er, at de har andre retningslinier og at man ofte kan få stærkere medicin uden recept. Hvis man ikke kan læse indlægssedlen er det svært at finde ud af, hvad medicinen indeholder og hvilke bivirkninger, man skal være opmærksom på. Derfor skal man kun købe og tage medicin i udlandet, hvis det er strengt nødvendigt og gerne ses af en læge inden.

Du har ingen grund til at bekymre dig mere over episoden med din ferieflirt.

Mulige årsager til uregelmæssig menstruation

Angående din uregelmæssige menstruation så har din læge for år tilbage fundet, at du producerer kønshormoner. Derfor mistænkte han stress som årsag til, at du får menstruationen så sjældent. Nu har jeg ikke set dig eller hørt mere om dit liv, livsstil og hverdag, så jeg ved ikke, hvad grunden er.

Andre grunde til at menstruationen er uregelmæssig kan være undervægt, overdrevent motion, stofskiftesygdom eller den tilstand, der hedder PCO. Da det er flere år siden, din læge har undersøgt dig, og du fortsat har uregelmæssig menstruation, synes jeg, du skal blive undersøgt ved din læge igen.

Håber det var svar på dit spørgsmål.

Kærlig hilsen Signe Engholt Andersen


Signe Engholt Andersen

Skrevet af:

Signe Engholt Andersen

læge

adamogeva.dk

Annoncer