Elsker at få opmærksomhed fra drenge - hvordan takle det?
Hej A og E
Jeg er en pige på 15 år. Jeg har problemer med drenge i mit liv. Jeg elsker at få opmærksomhed af drenge, skrive med dem og være sammen med dem. Jeg får tit de forkerte følelser, altså jeg begynder at kunne lide dem ret hurtigt. Jeg føler mig lidt som en player.
Jeg havde en kæreste sidste år i 2 dage. Jeg sagde det til mine forældre, og vi kom ind på, at han ikke var kristen, så jeg slog op med ham. (Af flere grunde, fx fordi det gik for hurtigt, og så var han ikke kristen).
Men nu har jeg mødt en dreng, som ikke er kristen, som jeg kommer sammen med, og det er efter 5 uger. Jeg har det rigtig svært med det, for han er meget sød! Og jeg har tænkt mig at snakke med ham om, at det gik for hurtigt, og at jeg er kristen, og det er han ikke. Men jeg er bange for hans reaktion. Og jeg er bange for at snakke med mine forældre om det. Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre, håber I kan hjælpe bare lidt. Jeg er ikke særlig glad for at skulle snakke med ham om det, da det vil såre ham!
Håber på svar hurtigt.
Hilsen en 15 årig pige

SVAR:
Kære 15 årige
Tak for dit brev til brevkassen, det er godt at søge hjælp og råd, når noget er svært.
Som jeg læser dit brev, er der flere ting, som du synes er svært. Og samtidig hænger det hele sammen med din følelse af, at du elsker at få opmærksomhed fra drenge og føler dig lidt som en player. Samtidig med at du nu et par gange er kommet ind i et forhold, som du måske har fortrudt.
Puberteten er en ekstrem forandring
Når du skriver, at du elsker at få opmærksomhed fra drenge, så er det noget, der hører sammen med, at du nu er midt i puberteten, og din krop og sind forandrer sig fra at være et barn til at blive voksen. Alt dette styres af hormoner, som gør, at du mærker nye følelser sammen med drenge. Du mærker suset og glæden, ved at de kan lide dig og giver dig opmærksomhed, det er helt naturligt og en del af din udvikling.
Det kan du læse mere om her:
Pubertet – en ekstrem forvandling
Fra pige til kvinde
Brug for opmærksomhed eller forelsket?
Det kan være svært at skelne disse følelser fra hinanden, og derfor kan det være svært at vide, om du er forelsket eller ”bare” nyder opmærksomheden, og det er noget af det, du skal lære at skelne imellem, mest af alt fordi du skal passe godt på dig selv.
Når man bliver kærester, kommer man tæt på hinanden både fysisk og følelsesmæssigt, og det betyder meget at have de rette følelser med, når man gør det, for ellers bliver det for sårbart og svært at håndtere, sådan som du mærker, det er nu.
Hvis det er det at få opmærksomhed fra drenge, der bærer jeres forhold, kan det være svært at sige fra, hvis drengen vil være kærester, og jeg tror måske, det kan være det, der sker for dig. Du får ikke rigtig mærket efter, om det er det, du vil, og om du er forelsket og har følelser for ham.
Giv tid til de vigtige overvejelser
Når man skal være kærester, er det vigtigt at mærke efter, hvad det er, der bærer følelserne, og det er noget af det, du kan øve dig i. Hvad er det, jeg kan lide ved ham? Har jeg lyst til at tilbringe meget af min tid sammen med ham? Har vi noget til fælles, som vi kan gøre sammen? Spørgsmål som disse kan du stille dig selv.
Læs mere om forelskelse og kærlighed i denne artikel: Kærlighed og forelskelse
Jeg ved godt, det er svært i situationen. Derfor er det også ofte godt at give sig selv lidt betænkningstid, hvis man er i tvivl. Et forhold kan ikke bæres af den enes følelser i længden.
Den svære samtale må tages nu
Du skriver, at du synes, det er gået for stærkt og har svært ved at tale med ham om det, fordi du er bange for hans reaktion. Det kan jeg godt forstå. Det er stadig et meget sårbart forhold, når det er så nyt, så det er ikke nemt for dig at sige. Som jeg læser dit brev, er det vigtigt, at du får taget samtalen med ham. Det er vigtigt, at du kan få lov at sige, at du er i tvivl, at du synes, det er gået for stærkt, og at du har nogle værdier, dine kristne værdier, som er vigtige for dig. Hvis ikke han kan håndtere det, er det ikke et forhold, der kan bære i længden, og så er det lige så godt at få det afsluttet, inden I kommer for tæt på hinanden.
... det bliver ikke lettere senere
Det kan godt være, at du kommer til at såre ham, men det er værre, hvis du i længden kommer til at såre dig selv ved at være i noget, der ikke er godt for dig. Det er godt, du tænker på ikke at såre ham, og derfor er det også vigtigt at få det sagt nu. Det bliver kun mere sårbart, hvis du venter. Derfor er det vigtigt, at I sammen kan snakke om, hvad der skal ske, og hvordan I hver især har det med jeres forhold.
Giv dig også tid til at læse de udvalgte artikler under temaet: Fra venner til kærester
Håber du kan bruge svaret til noget, held og lykke med det.
Mvh Kirsten Kirk Christensen
Kirsten Kirk Christensen
Skrevet af:
Kirsten Kirk Christensen
Sygeplejerske, familieterapeut
adamogeva.dk