Mange spontane orgasmer – hvorfor føler jeg skyld?
Hej!
Jeg vil først sige tusind tak for hjemmesiden her. Den er til stor glæde for mig!
Men jeg er altså en pige på snart 18 år, personlig kristen og er startet på gymnasiet efter to skønne år på kristne efterskoler.
Som nu snart 18-årig elsker jeg at løbe små stille ture og træne. Jeg er helt tilfreds med min krop, så jeg løber udelukkende på grund af, at det giver mig overskud og energi til hverdagen og altså ikke energitabet. Uden løbeturene bliver jeg helt trist og modløs i en virkelig voldsom grad!
Spørgsmål 1: Burde det egentlig ikke være Gud, der fyldte mig med overskud og energi til hverdagen, og ikke endorfinerne fra løbeturene?
... Jeg laver også styrke-trænings-øvelser et par gange om ugen for at holde kroppen i gang, så jeg ikke flader for meget ud her under gymnasietiden :)
Men nu kommer det! Jeg laver nogle bestemte maveøvelser som lige pludselig en dag (1 år siden), udløste en meget mærkelig følelse i hele mit underliv. Første gang, varede den i 1 minuts tid. Den var så voldsom, og dejlig, og ubeskrivelig, at jeg ikke kunne stå op. Jeg husker, at jeg var flad af grin imens, da det var en SÅ tilfældig og underlig situation, jeg havde fået den i.
Jeg fandt senere ud af igennem en af mine veninder, at det var en orgasme.
SÅ, jeg får nu orgasmer HVER gang, jeg træner om aftenen, dog i en mindre grad. Jeg kan få op til 8 pr. aftenstræning!!
Ofte snakker mine klassekammerater om sex og om deres sidste orgasme i maj sidste år osv. Hvad ville de ikke tænke, hvis jeg fortalte dem, jeg fik 5-8 tre gange om ugen?! DETTE HER ER FULDSTÆNDIG SKØRT!
Problematikken og frustrationerne ligger i skyldfølelsen, jeg får bagefter. Jeg vil understrege, at jeg fantaserer IKKE under øvelserne, og den dårlige samvittighed kommer altså ikke derfra!
Spørgsmål 2: Er det okay at få en orgasme inden ægteskabet, selvom det ikke er igennem sex? Er det Gud, der har givet mig disse "nydelser"? Er det onani? Hvorfor skyldfølelse - Mon det er Helligånden, der prøver at fortælle mig noget? Det er jo mega mærkeligt det her, burde jeg gå til lægen med de her hyppige orgasmer? (har også fået nogle bitte små nogle under dans, gået op ad trapper, siddet på stol og cykling)
Orgasme-tingen har jeg fortalt til et par stykker af mine veninder, hvor vi har grinet virkelig meget af det, men stadig været i chok.
Det ændrer dog stadig ikke på de spørgsmål og følelser, jeg har omkring det!
Jeg er SÅ forvirret! Hjælp - Er jeg et sex-monster!?
Anonym, 17 år

SVAR:
Kære Anonym
Tak for dine spørgsmål og tak for din tillid. Jeg håber, jeg kan give dig lidt klarhed over nogle af de store og vigtige spørgsmål, du kommer med.
Løb og energi - en gave fra Gud
Du spørger, om det egentlig ikke burde være Gud, der fylder dig med overskud og energi til hverdagen, og ikke endorfinerne fra løbeturene?
Jeg tænker, du skal glæde dig over, at du har lyst og tid til at bevæge dig, og at det fylder dig med energi. Gud har skabt os til arbejde og til, at vi kan bevæge os. Han har skabt os til at glæde os over alle facetter af livet. Motion har du først grund til at bekymre dig over, hvis den kommer til at så i vejen for dit liv med Gud, fællesskabet med andre mennesker og din skole. Tak ham for glæden ved at løbe, tak ham for, at du kan løbe, og at det giver dig energi. Giv ham æren, for det er en gave, som du ikke behøver at bekymre dig for.
Spontane orgasmer
Vedr. dit andet spørgsmål, hvor du først beskriver det, jeg vil kalde "spontane orgasmer", som udløses i forbindelse med dine fysiske aktiviteter.
Du spørger: Er det okay at få en orgasme inden ægteskabet, selvom det ikke er igennem sex? Er det Gud, det har givet mig disse "nydelser"? Er det onani? Hvorfor skyldfølelse - Mon det er Helligånden, der prøver at fortælle mig noget? Det er jo mega mærkeligt det her, burde jeg gå til lægen med de her hyppige orgasmer?
Når jeg læser din beskrivelse af dine fysiske oplevelser, har jeg en fornemmelse af, at du har en mild form af det, der kaldes "Persistent Sexual Arousal Disorder" forkortet PSAD. Jeg har valgt at citere lidt om det her:
“Persistent Sexual Arousal Disorder (PSAD, også Persistent Genital Arousal Disorder, Persistent Sexual Arousal Syndrome) er en sjældent tilstand, der resulterer i spontan og vedblivende fysisk seksuel opstemthed med eller uden medfølgende orgasme og opsvulmede kønsorganer, og ikke afstedkommet af romantiske følelser eller seksuel lyst. Tilstanden blev først dokumenteret af doktor Sandra Leiblum i 2001, og kun for nylig klassificeret som syndrom i medicinsk litteratur.
Du kan læse hele artiklen på dette link: Persistent Sexual Arousal Disorder
Ikke noget at skamme sig over
Jeg har lyst til at sige til dig, at det under ingen omstændigheder er noget, som du behøver at skamme dig over. Din skam kommer sikkert fra dine værdier om sex og ægteskab. Gode og værdifulde værdier som du kan få meget glæde af at respektere. Men der er ingen sammenhæng, mellem de oplevelser, du beskriver, og så Bibelens tale om sex, som har til formål at beskytte din fremtid i ægteskabet.
Kommer det fra Gud?
Hvor vidt det kommer fra Gud, eller om Helligånden prøver at fortælle dig noget, er svært at sige, det kan kun fremtiden vise. Her kan du kun have et åbent sind overfor hans ledelse.
Måske kan du have glæde af en dag at tale med nogen, om hvad det er, der får dig til at tænke, at det kommer fra ham. Så kan du blive lidt klogere på, hvad der gemmer sig bag dine tanker om, at Gud vil dig noget igennem det. Men lige nu tænker jeg, at det er en gave, at du ikke forbinder det med smerte og ubehag.
God ide at tale med lægen
Sidst men ikke mindst ja, det er rigtigt af dig at tale med din læge om det. Jeg tænker, du kan have glæde af at printe ovennævnte artikel ud, og give den til lægen, evt. aftale at sende et link til artiklen først, som lægen kan læse, inden du kommer. Det er nemlig en meget sjælden tilstand, som ikke alle læger kender. Når det er vigtigt, at du går til læge med det, er det ikke så meget for dine fysiske reaktioner, da du jo ikke oplever dem ubehagelige, men mere for ikke at overse noget.
Der er altså god grund til, at du glæder dig over den energi, du får ved at motionere. Og de orgasmer, du taler om, kan ikke sammenlignes med sex før ægteskab, det er ikke onani, og der er ingen grund til, at du føler dig skamfuld over det, der sker, men tal med lægen om det. Endnu engang tak for dine spørgsmål og din tillid.
Kærlig hilsen Gunhild Aaen Madsen
Gunhild Aaen Madsen
Skrevet af:
Gunhild Aaen Madsen
Psykoterapeut
adamogeva.dk