Kæreste utro – bør jeg gøre det samme eller tage hende tilbage?
Var sammen med en rigtig dejlig pige for nogen tid siden. Vi var hinandens første, og det var alletiders. Forholdet varede i 4 år. Så var vi væk fra hinanden i en kort periode. I løbet af den periode er hun sammen med en anden.
Hun var mig utro.
Efter 2 hårde måneder for os begge slår hun op uden nogen grund. Vi ser ikke hinanden mere i ca. 5 måneder. Så kontakter hun mig og spørger, hvordan det går. Jeg siger: "Fint!" Vi mødes så, og hun får snakket ud. Hun vil gerne have, at det er os igen. Det kan jeg bare ikke forstå!
Hun havde følelser involveret med den fyr, hun var mig utro med og vil nu have mig tilbage? Jeg vidste ikke, hvad jeg skulle gøre ved det.
Vi blev enige om at prøve igen.
Hvad der nu går mig på, er dem, hun har været sammen med, mens vi ikke var sammen. Jeg føler, jeg er gået glip af noget. Hun havde også følelser involveret med dem. Jeg føler pludselig, at jeg burde gå ud og gøre det samme:
Være sammen med en masse andre, som jeg alligevel ikke vil have følelser for. Problemet opstår, idet jeg ville have følelser involveret, og det havde hun med hendes.
Jeg holder stadig af hende.
Hvad skal jeg gøre?
Peter, 22

SVAR:
Kære Peter
Tak for dit spørgsmål - det er ikke en nem situation, du står i. Jeg hører to spørgsmål i det, du skriver:
1. Hvorfor vil hun have mig tilbage, når hun havde følelser involveret med den/de andre?
2. Jeg føler, at jeg bør gå ud og gøre det samme som hende, så jeg ikke går glip af noget. Men jeg holder af hende og har egentlig ikke lyst til at sove med andre, som jeg ikke har følelser for. Hvad gør jeg?
Forelskelse kommer og går
Til det første: Når du er i et længere forhold, som for eksempel 4 år, kan du ikke gå og være Hollywood-forelsket hele tiden. Forelskelse kommer og går (det har med kemiske stoffer i kroppen at gøre), så et forhold må baseres på valget om at elske, vise omsorg og ærlighed også de dage, hvor du måske ikke føler det store. Det er muligt, at din kæreste oplevede at blive forelsket i en anden/andre, fordi han var ny og spændende. I stedet for at holde fast i sit valg om være sammen med dig, også når tingene blev svære, valgte hun at følge sine spontane følelser. Efter 5 måneder, hvor hun gør dette, finder hun ud af, at hverdagen melder sig, uanset hvem man er sammen med, og at det forhold, hun havde med dig, var det, hun faktisk ønskede sig. Jeg kender hende jo ikke, men det er muligt, at det er derfor, hun har taget de valg, hun tog.
Genskab tilliden
Og nu vil I gerne prøve at være sammen igen. At reparere et forhold efter utroskab kræver noget arbejde. Der er sket et brud på jeres tillid, så det allervigtigste, I skal arbejde på, er at genetablere din tillid til hende. Kan du stole på hende? Hvis du allerede nu ved, at du aldrig rigtigt vil kunne stole på hende igen, tror jeg ikke, at jeres forhold vil komme til at fungere. Brug godt med tid på at snakke sammen, så I ved, hvor hinanden er. Vær åben med dine spørgsmål til hende, hvis der er noget, du har brug for at vide om de forhold, hun har været i. Det er ikke altid sjovt at snakke om, men det er vigtigt at være åben og ærlig, så du ikke går og spekulerer for dig selv. Det er muligt at genskabe tilliden efter utroskab, men både du og din kæreste skal være klar over og indstillet på, at det kræver arbejde.
Sex uden følelser er meningsløst
Til det andet: Som jeg læser det, så har du egentlig ikke lyst til at gå ud og have sex med diverse forskellige piger bare for at have prøvet det samme som hende. Du kan godt se, at det ikke vil løse noget i jeres forhold, og sex uden følelser er meningsløst og fører ikke noget godt med sig. Se på din kærestes erfaringer: hun sidder tilbage med nogle oplevelser - måske gode, måske dårlige - som har været med til at ødelægge/komplicere det, hun egentlig ønsker: et vedvarende forhold til den, hun holder af. Jeg kan bestemt ikke anbefale, at du går ud og gør det samme. I forhold til at gå glip af noget, så er sex uden en relation virkelig ikke noget at gå glip af. God sex kommer af at kende hinanden godt og intimt og igennem åben og ærlig kommunikation.
Ikke kvantitet men kvalitet
Vores danske samfund lægger op til, at mange erfaringer med sex giver en stærk karakter. Men det hænger slet ikke sammen med, at sex med mange forskellige blot giver tung bagage og komplikationer i forhold. Når det kommer til stykket, ønsker vi os jo ikke kvantitet (mange forskellige forhold) men kvalitet (ét stærkt, godt forhold, hvor jeg kan være mig selv og leve i tillid og tryghed med en anden).
I sidste ende er det kun dig, som ved, om du kan stole nok på din kæreste til at turde satse på jeres forhold igen. Og uanset, om det fungerer eller ej, så hold fast i din mavefornemmelse, når den siger dig, at sex uden følelser og relation er værd at gå glip af. The real deal - den ægte, dybe relation og meningsfulde sex - er så meget mere værd at satse på.
Måske kan du have glæde af at læse mere under temaet: At finde den rigtige
Kærlig hilsen
Maria
Maria Swartz Pfrogner
Skrevet af:
Maria Swartz Pfrogner
musikterapeut
adamogeva.dk