14 år og klar til sex – er det for tidligt?
Hejsa :)
Jeg er en pige på 14 år, som har en helt fantastisk kæreste på 15 år.
Vi har været kærester i snart tre måneder, og vi har sovet sammen et par gange.
Vi putter, kysser og rører også lidt ved hinanden. Han er der altid for mig, og jeg føler mig 100% tryg ved ham.
Han har været klar til sex i meget lang tid, og det har han også sagt. Jeg har altid holdt mig tilbage, fordi jeg først er blevet 14 for en måned siden. Derfor har jeg sagt, jeg ikke var klar, og jeg gerne ville vente, til jeg blev 14. Han respekterede det fuldt ud og sagde. at det var helt i orden, og han var villig til at vente.
Jeg er jo nu blevet 14, og jeg føler mig virkelig klar til sex, og jeg er sikker på, det er ham, jeg vil have min seksuelle debut med. Jeg kender til alt med den seksuelle lavalder, og derfor har jeg bestemt også tænkt mig at drøfte emnet med mine forældre. Men jeg har altid været meget moden af min alder og har altid gået med dem, der var 1-2 år ældre end mig selv, hvilket selvfølgelig også har haft en virkning på mig.
Jeg er helt indforstået med, at kondomer og p-piller er det vigtigste!
Og jeg ville ALDRIG risikere noget.
Men mit spørgsmål til jer er: Er det for tidligt? Selvom jeg føler mig helt klar, og faktisk har følt mig det i virkelig lang tid, men jeg har haft en alder, der holdt mig tilbage.
Kærligste hilsner J, 14

SVAR:
Kære J
Først vil jeg sige tak for dit spørgsmål! Hvor er det dejligt at høre, at du både tænker på dig selv og ham, du holder af. Det er et rigtig godt udgangspunkt for et godt forhold. Det er også dejligt at høre, at du har fundet én, som du er rigtig glad for, og som du føler dig tryg ved. Det er en stor gave.
Jeg føler mig klar. Er det stadig for tidligt?
Jeg har læst dit spørgsmål igennem nogle gange, fordi jeg gerne vil svare dig på en måde, så du føler dig hørt og forstået. Det er en svær situation, du står i, for når forelskelsen raser inde i kroppen, og vi overvældes af så mange positive følelser, er det naturligt, at lysten til sex følger med. Vi er skabt med den gave, at vi kan dele os selv med vores udkårne på den måde.
Alligevel stopper du op og spørger, om det er for tidligt, selvom du har meget lyst og føler dig helt klar. Jeg har stor respekt for dine overvejelser og det ansvar, du viser, og jeg vil gerne dele mine tanker med dig.
Den seksuelle lavalder
Du skriver, at du kender alt til den seksuelle lavalder, og at du også vil drøfte emnet med dine forældre. Begge dele er rigtig godt. Grunden til, at jeg alligevel vil berøre emnet lidt, er baggrunden for, at vi har den seksuelle lavalder. Den seksuelle lavalder er ikke opfundet for at irritere dem, der er under 15 år og føler sig modne i forhold til deres alder. Den seksuelle lavalder er fastsat udelukkende for at passe på børn og unge mennesker.
Når man som dig er 14 år, er man – uanset hvor moden man føler sig – stadig et barn, og loven er lavet for at beskytte børn mod at blive presset til at gøre ting eller tage beslutninger, som de ikke er klar til. Også fordi børn hverken fysisk eller følelsesmæssigt er klar til at have sex.
Mens man er barn og ung, foregår der en stor udvikling både i kroppen og inde i sindet, hjernen, tankerne og følelserne. Når man er 14 år, er kroppen og hjernen ikke færdigudviklede, og derfor er kroppen ikke parat til at dyrke sex, selvom følelserne siger noget andet. Loven er derfor lavet for at passe på børn, så de kan få lov til at vokse op og udvikle sig på en sund måde og ikke behøver at træffe beslutninger, de ikke er klar til.
Jamen, jeg er helt sikker!
For at vende tilbage til hjernens og følelsernes udvikling, vil jeg tage udgangspunkt i, at du skrev, du “er sikker på, det er ham, jeg vil have min seksuelle debut med”. Jeg tror, at langt de fleste forelskede mennesker er sikre på, at de gerne vil have sex med den, de er forelsket i. Det er naturligt, at forelskelse og kærlighed hænger sammen med lysten til sex.
Men jeg vil gerne fortælle dig noget: Når man har sex med et andet menneske, giver man en del af sig selv til det menneske. En del, som man ikke kan få tilbage. Jeg tror, at den del, man giver, er en vigtig del. Jeg tror, at den del er tiltænkt den, man lover at dele resten af sit liv med.
Hvis et forhold slutter, og der har været sex involveret, gør det ofte ekstra ondt, fordi man har åbnet sig selv og sit inderste helt op og været nøgen overfor den anden – både fysisk og følelsesmæssigt. Med det mener jeg, at når man har sex, åbner man både sit sind, sine tanker og sine følelser for den anden. Sex er altså andet og mere end bare fysisk at tage tøjet af, have samleje og så tage tøjet på igen.
Nu er det sikkert svært at forestille sig, at I to ikke skal være sammen altid, og det kan også være, I skal det. Til det vil jeg sige, at hvis I bliver sammen, er sex en stor gave til jer, som I kan dele med hinanden, når I er blevet ældre og er modne til det – og det er lovligt. Hvis det er meningen, I skal være sammen, er der ingen skade sket ved at vente. Men hvis man giver af sig selv til en, som man ender med at gå fra, kan det være rigtig hårdt og svært.
At blive forældre
Endelig vil jeg sige, det er rigtig fint, du kender til både kondomer og p-piller. De er jo begge gavnlige, hvis man ønsker at have sex, uden det fører til en graviditet. Men når man har sex, er der mulighed for at blive gravid og altså mulighed for, at I bliver forældre – også selvom I beskytter jer. Når man vælger at have sex, vælger man derfor også, at man er klar til at blive forældre, hvis det skulle ske. At blive forældre er et stort ansvar, som børn ikke er klar til at tage. Det er endnu en grund til at vente med at have sex.
Det korte svar
Så konklusionen og det korte svar til dig er: “Ja, det er for tidligt at have sex, når man er 14 år.” Det betyder ikke, at I ikke stadig kan putte, kysse og lave andre rare og sjove ting sammen. Det er dejlige ting, når man er kærester og gode måder at vise hinanden, at man holder af hinanden.
Hvis du har lyst til at læse lidt mere, vil jeg foreslå de her svar og artikler:
Er sex OK, når jeg er 14? Hvordan håndtere mine forældre?
Sex og følelser
Kan der ske noget ved at begynde med sex meget ung?
14 år – hvordan ved man, at man er klar til sex?
Jeg håber, mine tanker vil hjælpe dig til at træffe den rigtige beslutning for dig og din kæreste.
Jeg ønsker dig alt det bedste.
Kærlig hilsen
Dorthe Mørch Mikkelsen
Skrevet af:
Dorthe Mørch Mikkelsen
Socialrådgiver
adamogeva.dk