Kan affære med kollega være nok til, at han er far til mit barn?
Jeg ser ingen anden udvej end at spørge her.
Jeg har været i fast forhold de sidste 6 år. Vi elsker hinanden og har en søn sammen.
Alligevel var jeg så dum at lade mig forføre af en noget yngre kollega.
Vi har ikke haft fuldbyrdet sex med hinanden. Det 'største' forsøg, vi har haft på det, er det, som nu bekymrer mig.
Fyren og jeg har haft oral sex, hvilket, jeg ved, ikke kan gøre mig gravid.
Vi har rørt ved hinanden, hvilket jo heller ikke kan gøre mig gravid.
Den ene gang, vi var aller tættest på, havde han sin tissemand fremme og forsøgte at få den op, men højdeforskellen på os gjorde HELDIGVIS, at han ikke fik den ind. Den har højst været 1-2 cm inden for åbningen (husker det som, at den måske kun har rørt skedeåbningen)
Jeg er gravid i 23. uge. Min kæreste og jeg havde planlagt en lillebror/lillesøster, og jeg ved, at vi havde sex omkring 18-20. maj, altså passer det godt med undfangelses tidspunktet.
Jeg lider af OCD og mine tanker kredser nu om den dårlige samvittighed.
Har mit fejltrin kunnet gøre mig gravid med den anden fyr?
Hvor stor er chancen for, at jeg er blevet gravid, når han ikke har fået udløsning i nærheden af min skede?
Det er min OCD, der har sat gang i tankerne. Jeg er ikke engang sikker på, at det var i maj, jeg var dum. Det kunne sagtens have været længe før.
Jeg har bare brug for ro i hovedet samt at vide, hvad chancen er for at være blevet gravid?
M, 28 år

SVAR:
Kære M.
Jeg kan godt forstå, at dine tanker kredser. Det må være en meget ubehagelig situation at være i. En graviditet alene kan godt gøre bekymringer mere uoverskuelige – og kombineret med OCD bliver det ikke lettere.
Jeg håber, at jeg kan give dig et svar, der giver dig mere ro i tankerne.
Kollega næppe far til dit barn
Sex uden udløsning i bunden af skeden fører sjældent til graviditet.
Ud fra din beskrivelse af det seksuelle samvær, du har haft med fyren fra arbejdet, så er det ikke spor sandsynligt, at han er far til dit barn. Jeg forstår dig sådan, at penis måske var lidt inde i skeden, men han fik ikke udløsning, mens den var derinde. Og jeg antager, at I heller ikke gjorde andre ting, der kunne have ført sædcellerne længere ind – som f.eks. at bruge en finger, der var sæd på.
Der kan godt komme en lille smule sædvæske ud inden selve udløsningen, men selv hvis der har siddet lidt væske på penis, da den var inde i din skedeåbning, er det ikke sandsynligt, at du er blevet gravid af det. Sædcellerne skal gerne leveres oppe i bunden af skeden for at kunne klare turen ind til ægget. Jeg er derfor meget sikker på, at din kæreste er far til barnet. Hvis tvivlen stadig nager, kan man få et sikkert svar ved at få en gentest efter fødslen. Det kræver en blodprøve fra barnet og fra din kæreste.
Hvornår er befrugtningen sket?
Der var en ting, jeg undrede mig over i din beskrivelse. Du skriver, at du er i 23. uge, og at det passer med samleje omkring 18.-20. maj. Det passer ikke med min beregning. Du burde være i 27. uge, hvis befrugtningen er sket 18.-20. maj (og du har en menstruationscyklus på 28 dage).
Jeg kan ikke sige særlig præcist, hvornår du er blevet gravid, med mindre jeg kender din termin, men hvis du er i 23. uge, så er du formentlig blevet gravid i midten/slutningen af juni. Det kan være, at det rejser nogle nye spørgsmål, så tøv ikke med at skrive igen, hvis det er tilfældet. Det kan være kompliceret at regne ud, lige hvornår befrugtningen har fundet sted.
Nærheden i jeres forhold må genoprettes
Uanset hvem der er far til barnet, ændrer det jo ikke på, at du har været utro, og jeg kan mærke på dig, at din dårlige samvittighed fylder meget. Det er umiddelbart en god og naturlig ting, synes jeg, for det viser mig, at du er glad for din kæreste og jeres forhold. Så dårlig samvittighed er ikke nogen skidt følelse i sig selv. Men den forsvinder heller ikke af sig selv. Den kan blive skjult under mange lag af løgne og hemmeligheder, eller den kan komme frem i lyset.
Løgne skaber distance i et forhold, og det er efter min mening gift for kærligheden. Omvendt kan det skabe liv og nærhed og fortrolighed, hvis man indrømmer sine fejl og siger undskyld. Det er ikke let, og man kan føle sig meget dum og sårbar – og være bange for, hvordan den anden vil reagere. Utroskab er en stor ting, og jeg tror, at det for de fleste kærester er et hårdt slag, at den anden har været utro. Din kæreste tager det nok heller ikke pænt, men det må alt i alt være værre at finde ud af det på anden vis.
Alle forhold har brug for et serviceeftersyn
Det slår sikkert gnister, og der er et stort, hjerteskærende arbejde i at genoprette fortroligheden. Jeg vil anbefale, at I søger vejledning hos en parterapeut og tilmelder jer et ægteskabskursus. Der er kirker over det meste af landet, der afholder kurset 7dates eller et andet lignende kursus, og det er åbent for alle. Der udbydes også PREP-kurser i mange byer. Det er en rigtig god måde at få talt nogle svære emner igennem og få gode inputs til, hvad man kan gøre, for at begge parter trives i forholdet. Jeg vil egentlig anbefale det til alle par, for uanset hvem man er, så skal man yde en indsats, hvis man vil have et velfungerende forhold.
Det sker alt for ofte, når man får et barn sammen, at kærligheden glider i baggrunden. Der er travlt, man er træt og barnet begrænser mulighederne for at have ro og tid til hinanden. Det bliver lidt automatisk og hektisk, og i stedet for at sige og gøre ting, der bygger den anden op, så er det lettere at få øje på hinandens mangler og de ting, der ikke bliver ordnet. At du er gravid igen, og der snart kommer et barn mere, sætter bare yderligere pres på jeres forhold. Hvis man en tid ikke har følt sig værdsat, og man ikke lige husker at sætte pris på alle kærestens gode sider, er det meget lettere at give efter, når en anden viser én særlig opmærksomhed.
Mit råd er i hvert fald: sæt alt ind på at få genoprettet fortroligheden og kærligheden. Det er det bedste, I kan gøre for jer selv og jeres børn. Det kan være hårdt til tider, men hvis man arbejder sig igennem, så står man stærkere bagefter.
Undgå at begå samme fejl flere gange
Og et andet råd på falderebet. Lad være med at overvurdere dig selv – for selv om du lige nu græmmer dig og tænker, at du aldrig vil være utro igen, så kan det sagtens ske. Alle har svage sider, og hvis du vil undgå at lave de samme fejl flere gange, er det en god idé at se dem i øjnene og gøre det lidt besværligt for sig selv. Måske skal du holde dig fra bestemte situationer, hvor det er nemt at falde i. Tænk efter hvor og hvorfor det skete. Det ville f.eks. ikke ske, hvis der havde været andre til stede. Behøver du være alene med en mandlig kollega? Var der alkohol indblandet? Hvad kan du gøre for at forhindre det fremover?
Jeg ønsker jer alt det bedste med familieforøgelsen og forholdet. Kærligheden er værd at kæmpe for!
P.S. Husk at blive tjekket for kønssygdomme, for selv om du ikke er blevet gravid med ham fyren, kan det godt give en anden form for ubehagelig overraskelse.
Mange hilsner Amalie
Amalie Á. Kühnrich
Skrevet af:
Amalie Á. Kühnrich
jordemoder
adamogeva.dk