Forvirret ved møde med eks - er jeg ikke 100% ovre ham?
Jeg har været i et forhold på 6 måneder. Men det føltes som om, det var meget længere end det, da vi brugte rimelig meget tid på hinanden og delte en masse følelser med hinanden.
Min ekskæreste slår op med mig over en besked, hvor han 2 dage efter kom grædende og ville have mig tilbage. Han skrev så et par dage efter igen, at det var slut. Siden det var jeg forvirret og trist og kontaktede ham 2 gange på 3 måneder ca. Efter det så blokerede han mig på facebook og 1-2 måneder efter skrev han en SMS til mig, som om intet var sket. Vi mødtes og havde sex, men så stoppede vi med at skrive til hinanden og igen 1-2 måneder efter, skrev han til mig igen. Da vi så mødtes, så indrømmede han, at han tænkte på mig og savnede mig og fortrød, at han havde slået op og når han så mig, så fik han det dårligere, men en uge efter det begyndte han at sige, at han blev mere bekræftet i, at vi ikke skulle være sammen, når han så mig... og at jeg troede, vi ville finde sammen igen ved at se hinanden og han skulle til at komme videre.
Det tog mig ca. 5 måneder at komme helt over ham, fordi jeg blev så forvirret, når han blev ved med at skrive til mig og var så dobbeltmoralsk at sige de modsatte ting hver gang, vi så hinanden. Men følte, efter at han sagde, han skulle komme videre selv, at det gav mig et spark og jeg tænkte, hvad er det, jeg selv laver? Så jeg blokerede ham på min mobil og det har jeg gjort lige siden.
Jeg har hygget mig, festet en del og virkelig følt, at jeg er på toppen igen. Jeg har mødt en fyr, som er 6 år ældre end mig selv, han virker moden, da min eks kun var et år ældre. Og vi har det super hyggeligt, vi kysser og holder i hånd og sådan, men ved bare ikke helt, hvor mine følelser er for ham, jeg mødes med nu.
Men det er et år siden nu, at vi slog op, min eks og jeg og uheldigvis mødte jeg ham i går med ham fyren, jeg var sammen med. Han stod ovre på den anden side af gaden og kiggede meget, men ved ikke om det gik op for ham, at det var mig.
Anyways, jeg har en rigtig dårlig mavefornemelse i kroppen og tænker meget på, at jeg så ham i går. Det skal også siges, at jeg har fundet en ny rutine i min hverdag efter vi gik fra hinanden som er min hverdag nu, hvilket betyder, at jeg ikke ser ham i den på nogen måde, men mine følelser i kroppen gør bare ondt, når jeg tænker på det. Jeg ved ikke, om det er fordi, jeg så ham i går og bilder mig selv ind i, at "jeg er kommet 100% over ham" eller om det bare lige var i øjeblikket....
Håber jeg får et svar.
BL, 21 år

SVAR:
Hej BL
Selvfølgelig vil vi svare dig :-)
Det lyder godt nok som en noget hård og træls afslutning I havde din ekskæreste og dig.
Du var kommet videre
Det tog dig lang tid at komme over, men det lykkedes. Det er rigtig flot klaret. Jeg synes også, det er dejligt at høre, at du ikke er blevet såret så meget, at du ikke har turdet møde en ny kæreste, som du er blevet rigtig glad for.
Nu kommer det svære. Det kan påvirke følelserne meget, når man møder den, man engang har delt rigtig meget med. Du begyndte med at fortælle, at I brugte meget tid sammen og delte mange følelser.
..... og så møder du ham igen
Det kan være med til at bringe forvirring i dine følelser nu. Du er færdig med ham, og det har taget dig lang tid at komme over. Du er kommet videre, og nu har du en ny og god kærlighed.
Der sker bare det, at din ekskæreste og dig HAR noget historie sammen, I har en plads i hinandens hjerter og det er gemt, men ikke glemt. Når I så mødes, så kommer der minder frem. For mennesker, hvor forholdet mest har været ondt og svært, så kan man føle angst, når man genser den gamle kæreste.
Gode minder dukker op
Hos jer, hvor forholdet var godt og dejligt, så er det kærlige minder, der dukker op. De dårlige oplevelser (fx. jeres afslutning) er ikke det, der dukker frem i hukommelsen. Det er de gode minder, der træder tydeligst frem. Det er godt, men samtidig oplever du også, at du kan blive forvirret over, hvor meget det gode kan komme til at fylde. Nogle kommer til at længes efter den gamle kærlighed, nogle kommer til at drømme eller fantasere om, hvordan det kunne være blevet, hvis man var blevet sammen.
... og måske er de dårlige ting trådt i baggrunden
Det er dine følelser, der vågner op, men det er ikke nødvendigvis en besked om, at det forhold, du er i nu, skal afsluttes. Hvis du vælger at dyrke alle de minder og følelser, der kommer op, nu hvor du har set din eks kæreste, så kan du selv være med til at fremprovokere flere og flere følelser for ham.
Hvis du i stedet siger til dig selv: ”Ja, han er en del af min historie, og det var et dejligt kapitel, men det er slut nu. Nu er jeg et andet sted i mit liv”. Så skal du kigge på din nuværende kæreste, give ham et kys og glæde dig over, der hvor du er nu.
Du bestemmer selv, hvad der skal fylde nu
Det er kun dig, der kan bestemme, HVOR dine følelser bringer dig hen og HVILKE beslutninger, du tager. Hvis du virkelig vil være sammen med din nuværende kæreste, så skal du koncentrere dine tanker og dine følelser omkring ham og ikke dyrke fortiden.
Du kan læse flere steder her på siden omkring den ”gamle kærlighed” og tvivlen omkring om man skal gå tilbage eller komme videre. Du er ikke alene med forvirrede følelser og tvivl om, hvad der er det rigtige at gøre.
Her er et eksempel og du kan selv finde flere:
Kriller i maven når jeg ser min eks - hvad sker der for mig?
Pas godt på dig selv og din kærlighed // Anja
Anja Kaas
Skrevet af:
Anja Kaas
Psyko- og familieterapeut
adamogeva.dk
adamogeva.dk bruger cookies. Læs mere OK