Hvis gravid - hvornår er termin og hvad med undersøgelser?
Hej Amalie.
Tusind tak for dit svar. Kan jeg være gravid trods pletblødning? Det gav lige lidt ro på. :)
I forhold til om jeg ønsker graviditet, er det helt rigtigt, vi har forsøgt i ca 2 år og jeg har været igennem kost omlægning, spist efter pco kosten, da jeg er overvægtig, jeg har desværre ingen kg tabt, men en del cm. Vi ville derfor være utrolig glade for, hvis det skulle være lykkedes denne gang. Men det er alligevel ikke sådan, at jeg går og spekulerer over det hele tiden, har taget det med ro. Er den der, så er den der, og så det bare super dejligt. Har bare de sidste dage være frustreret over den lille pletblødning, som er gået væk igen og kommet med lidt en gang nogle dage senere, samt i forhold til, jeg ikke ved, hvor langt jeg evt ville være henne.
Jeg havde mens den 12 juni i en 4 dag, som jeg plejer, og den har været regelmæssig siden januar, men skulle have den igen ca den 15 juli, min cyklus er normalt på 33 dage, men fik kun en almindelig blødning, men kun 2 dage og først den 27 juli. Jeg ved derfor ikke, hvor jeg skal regne fra, er det tilbage fra den 12 juni, ville jeg være ca 10-11 uger henne og hvis det er fra 27 juli, vil jeg være ca 4-5 uger henne. Jet er derfor heller ikke sikker på, hvornår jeg burde kunne teste positiv. Jer skulle have haft mens igen den 28 august i fredags, men der kom ingen mens, kun den lille pletblødning, som var så svag.
I dag har jeg til middag testet en fin, lidt utydelig, men positiv test, så nu håber jeg bare på, at den om nogle dage er helt positiv. ;)
Jeg fik besked fra lægen om at komme op med en urinprøve, trods det den var positiv herhjemme idag, men tænker, hvordan kan det være, når deres test er de samme som man selv kan købe?
Kan man af lægen få henvisning til tidlig scanning? Tænker mere i så fald at testen udvikler sig, og jeg er i tvivl, om hvor langt jeg er henne?
Rigtig god dag.
Mvh Christina

SVAR:
Hej Christina
Fint at du skriver igen efter mit svar på dit sidste spørgsmål: Kan jeg være gravid trods pletblødning?
Jeg håber virkelig for jer, at det lykkes denne gang, og jeg kan godt forstå, at du tænker meget på det. Sejt, at du har gjort en indsats for at tabe dig. Det er godt gået.
Termintidspunkt
Det er svært at sige helt præcist, men jeg tror ikke, at du er mere end 4-5 uger henne.
Man kan godt opleve blødning i to dage, som du gjorde sidst i juli og alligevel være gravid, men det er ikke det mest almindelige. Det er også usandsynligt, at din test ikke er tydeligt positiv i uge 10-11, for da er indholdet af HCG meget højt. Udsvingene er nok bare uregelmæssigheder i menstruationscyklus. Nu ved jeg ikke, hvor påvirket din cyklus ellers har været af PCOS, men menstruationscyklussen kan godt variere med mange dage. Det er super, at din har været regelmæssig siden januar, men derfor kan der godt komme uregelmæssigheder ind imellem alligevel.
Undersøgelser
Lægen vil have en urinprøve, fordi de sætter et større apparat i gang, når en kvinde henvender sig, fordi hun er gravid. Hun bliver henvist til jordemoder og sygehus og evt. til scanning, hvis hun ønsker fosterdiagnostik. Det kræver en del ressourcer, og for en god ordens skyld bør de konstatere, at du virkelig er gravid.
Om du kan blive henvist til tidlig scanning er op til din læge at bestemme. Man kan godt sige, at der er nogen usikkerhed omkring terminen, og hvis du vil have fosterdiagnostik skal man kende ugetallet rimelig præcist, når der tages blodprøver. På den anden side er det ikke så sandsynligt, at du er kommet 10-11 uger hen, og en ca. termin kan godt bruges indtil terminen fastsættes præcist ved 12 ugers scanningen. Men det kan da ikke skade at spørge lægen, hvis det vil give dig mere ro i sindet. Ellers kan du købe en scanning på en privat scanningsklinik for nogle hundrede kroner.
Fosterdiagnostik
Jeg kan ikke lade være med at kaste et råd med på vejen. Ang. fosterdiagnostik så vælger næsten alle gravide at tage imod tilbuddet, og når du kommer til lægen, kan du godt møde et menneske, der tager for givet, at du siger ja. Lægen informerer ikke nødvendigvis så meget om, hvad det indebærer. Du kan læse mere om, hvad fosterdiagnostik indebærer i en pjece udgivet af Sundhedsstyrelsen: Fosterdiagnostik
Det er dit/ jeres valg
Det er helt op til jer, om I ønsker at få foretaget fosterdiagnostik. For de fleste er det en god oplevelse. Det giver to scanninger – hvilket jo som regel er en stor oplevelse - men desværre giver det også i en del tilfælde rigtig store bekymringer og nogle tvetydige svar. Man får en vurdering af, hvor stor sandsynligheden er for at barnet har Downs Syndrom eller nogle andre kromosomafvigelser, men det er svært at bruge en sandsynlighed til noget. Der er måske 1 ud af 250 sandsynlighed for at dit barn har Downs – hvilket betyder at hvis 250 kvinder havde de samme værdier som dig, så var der kun 1 af dem, der fødte et barn med Downs.
Problemet er, at hvis du gerne vil have et sikkert svar på om dit barn har Downs Syndrom, er de nødt til at foretage en undersøgelse, der indebærer en risiko.
Du skal vide, at der er en risiko for spontan abort i 1-2 % af tilfældene.
Jeg siger det nu, fordi det er en næsten umenneskelig hård beslutning at tage – især hvis man som jer endelig er gravid med drømmebarnet. Vil man sætte det over styr? På den anden side har undersøgelsen åbnet en bekymring og en mistanke, og det er meget svært at gå resten af graviditeten med mistanken i baghovedet.
Man skal ikke tage imod "hele pakken"
Min anbefaling er derfor, at I på forhånd sætter jer godt ind i, hvad tilbuddet indebærer, og I gør op med jer selv, om I ønsker at tage imod det. Hovedparten af de ting, der bliver ledt efter og fundet, kan ikke behandles, og den eneste ”behandling” er en abort. Det synes jeg ikke altid skinner tydeligt igennem, når der informeres om tilbuddet. Man behøver heller ikke tage imod ”hele pakken”. Man kan i dit tilfælde nok godt få en terminsscanning i f.eks. uge 10-12 og vælge at få misdannelsesscanningen i uge 20, og derved udelade noget af screeningsprogrammet.
Læs også svaret til en anden kvinde, som ønsker at vide mere om de fsk. undersøgelser. Hvad skal mit ufødte barn undersøges for?
Håber det bedste for jer!
Mange hilsner Amalie
Amalie Á. Kühnrich
Skrevet af:
Amalie Á. Kühnrich
jordemoder
adamogeva.dk