Udebleven menstruation og smerter – kan jeg være gravid?
Hej,
jeg går og er meget bekymret. Jeg fik min første mens for ca. 3 år siden, og siden da har jeg kun haft den omkring 6 gange, hvilket er meget uregelmæssigt.
Her for ca. en måned siden havde jeg “min første gang”, men vi stoppede det midtvejs, da han ikke kunne komme op, og det gjorde for ondt. Min jomfruhinde sprang dermed ikke, og vi brugte også kondom.
Lige nu har min mens været udeblevet de sidste 5 måneder ca, og jeg er ved at være ret bekymret. Jeg er begyndt at få meget brunt udflåd nogle dage, men det varierer.
Jeg er MEGET bekymret for, om jeg kan være gravid, og da jeg ikke har en mens-cyklus til at have styr på det, gør det det kun værre.
Det skal også siges, at jeg igennem det sidste stykke tid har haft et vægttab på 10 kg, men at jeg nu ligger stabilt og har gjort det i et stykke tid. Jeg har desuden haft smerter i maven det sidste stykke tid.
Jeg håber inderligt, at jeg får svar – tak.
Mvh. mig, 16 år

SVAR:
Hej
Tak fordi du skriver. Du har en række spørgsmål, som jeg ikke kan svare tilstrækkeligt på uden yderligere oplysninger og undersøgelser.
Du må til læge
Du skal undersøges hos din praktiserende læge, så jeg vil opfordre dig til at bestille tid hos din læge snart.
Du har ret i, at din menstruation er uregelmæssig. Det kan der være mange årsager til, læs evt. artiklen Menstruationen udebliver – mulige årsager.
Du nævner graviditet som mulighed. Det er nok mindre sandsynligt, da du oplyser, at I afbrød samlejet og brugte kondom. Hos din egen læge kan du få foretaget en graviditetstest, så det kan blive sikkert afklaret.
Hvis man taber sig i vægt, har lav vægt, spiser sparsomt eller træner meget kan menstruationen også blive uregelmæssig eller helt udeblive. Mavesmerter kan også skyldes mange forskellige ting. Når det optræder i kombination med ovenstående skal det undersøges nærmere.
Du nævner en række symptomer, som skal undersøges nærmere hos en læge. Så mit bedste råd til dig er, at kontakte din læge snart mhp. undersøgelse for uregelmæssig menstruation, vægttab og mavesmerter.
Mvh Boje
Boje Kvorning Ehmsen
Skrevet af:
Boje Kvorning Ehmsen
Læge
adamogeva.dk