Kan jeg være gravid trods fortrydelsespille og menstruation?
Hej Adam og Eva!
Den 5. februar sprang kondomet, da min kæreste og jeg havde sex. Det var dagen efter, min menstruation var stoppet. Efter 11 timer købte vi en fortrydelsespille, som jeg naturligvis tog. Jeg blev svimmel og havde hovedpine, men det gik væk efter nogle timer.
D. 10 februar fik jeg så menstruation i tre dage; denne gang mørkere og tykkere, men svagere. Hvorfor?
Er der risiko for, at jeg kan være blevet gravid alligevel? Hvornår får jeg menstruation igen? Det er d. 5 marts, og jeg har stadig ikke fået min menstruation ...
Venligst pigen, 16 år

SVAR:
Kære pige
Tak for dit spørgsmål. Jeg vil meget gerne svare dig, så godt jeg kan.
Nu er der gået halvanden uge, siden du skrev til os, og måske er din menstruation kommet, eller måske går du stadig og undrer dig over, hvorfor det ikke er, som det plejer at være.
Gravid?
Allerførst vil jeg skrive, at selvom kondomet sprang, er sandsynligheden for at du er blevet gravid lille, idet I havde sex dagen efter, din menstruation var stoppet.
Jeg ved selvfølgelig ikke noget om dig og din menstruationscyklus, hvor længe du har haft menstruation osv. Men for de fleste piger vil der gå en uge eller mere, fra menstruationen stopper, til ægløsningen finder sted og dermed tidspunktet, hvor man kan blive gravid. Men i og med at jeg ikke ved så meget om dig, kan det ikke udelukkes, at du er blevet gravid.
Fortrydelsespille
I valgte at købe en fortrydelsespille, som du tog 11 timer efter, I havde haft sex. Du beskriver, at du blev utilpas med svimmelhed og hovedpine. Ved fortrydelsespiller er begge dele normale bivirkninger.
En fortrydelsespilles virkning er, at ægløsningen hindres eller forsinkes, så der ikke kan ske en befrugtning og opstå en graviditet. Men hvis du allerede er blevet gravid, inden du tog fortrydelsespillen, kan du godt være gravid, selv om hormonet i fortrydelsespillen også har den virkning, at den kan påvirke slimhinden, så et befruget æg ikke så let sætter sig fast. Effekten af en fortrydelsespille forsvinder også, hvis man kaster op kort efter, at pillen er taget, og endelig er det vigtigt at vide, at fortrydelsespiller ikke er 100% sikre. Læs mere om fortrydelsespillen her: Fortrydelsespillen.
Pletblødning og forsinket menstruation
Når man tager en fortrydelsespille, er en almindelig bivirkning også, at der kan komme pletblødninger frem til næste menstruation. Jeg tænker umiddelbart, at “menstruationen”, du oplevede d. 10. februar, har været pletblødninger pga. fortrydelsespillen. Desuden er det ikke unormalt, at næste menstruation kommer enten lidt tidligere eller lidt forsinket, efter man har taget en fortrydelsespille.
Måske er din menstruation kommet, eller måske venter du stadig? Hvis den ikke er kommet, bør du købe en graviditetstest og tjekke, om du er blevet gravid. Udebliver din menstruation fortsat, og du ikke er gravid, skal du få en tid hos din egen læge, så du kan blive undersøgt.
Klar til sex – klar til at blive gravid?
I dit spørgsmål hører jeg en bekymring for, om du kan være blevet gravid, efter I havde sex, og kondomet sprang. Og jeg forstår rigtig godt din bekymring. For det er formentlig ikke det, du har lyst til som 16-årig?!
Når du og din kæreste vælger at have sex sammen, er det vigtigt, I også snakker sammen om, at sex kan føre til, at du bliver gravid. At sex kan medføre et lille nyt liv – et barn, og at I bliver forældre sammen. Jeg vil gerne opfordre jer til at snakke sammen om det – om I er klar til sex med den “risiko”, som det indebærer.
Noget andet, som ligger mig på hjerte ud fra dit spørgsmål, er, at du skal passe rigtig godt på dig selv. Hvor du lige nu står mellem at være pige og kvinde, sker der meget både med din krop rent fysisk, men også psykisk og følelsesmæssigt kan det være en tid med store rutschebane-ture.
Når vi har sex, giver vi meget af os selv, og det er dejligt og rart, men det kan gøre ondt og gøre os rigtig kede af det, hvis ham, vi giver det til, en dag ikke længere vil os, eller hvis vi selv finder en anden og igen vil give noget af os selv. Så kan vi føle os svigtede, eller vi kan få følelsen af, at vi har givet noget af os selv væk – og at der ikke er mere at give af.
Sex er værd at vente på
Så en kærlig opfordring fra mig er derfor at vente med sex, til du er ældre, og til du er i et forhold, hvor et barn vil være velkomment, hvis du skulle blive gravid.
Gud, som har skabt os, ved, hvad der er bedst for os, og det er ikke uden grund, at han i Bibelen vejleder os om, at sex hører til i ægteskabet. På den måde bliver der en god og tryg ramme for det, der er så rart og dejligt – og som samtidig rører ved de dybe og inderste følelser i os.
Jeg vil til sidst gerne opfordre dig og din kæreste til sammen at læse nogle af artiklerne her på siden under temaet Teenager og sex:
Værd at vente på
Pas godt på dit sexliv
Sex og følelser
Jeg håber, jeg har givet dig svar på dit spørgsmål, og hvis ikke er du meget velkommen til at skrive igen.
Hvis det viser sig, at du er blevet gravid, vil der sikkert være en masse tanker, bekymringer og spørgsmål, som fylder hos dig, og da vil jeg opfordre dig til at snakke med din mor eller en anden voksen, som du har tillid til. Du er også velkommen til at skrive her igen. Og du kan læse mere i artiklen: Uønsket gravid – hvad gør du?
Jeg ønsker dig alt det bedste.
Kærlig hilsen
Anette
Anette Wedel Jensen
Skrevet af:
Anette Wedel Jensen
jordemoder
adamogeva.dk