Ønsker trekant, men er forvirret - håber I kan hjælpe mig?
Hej, har skrevet før og er meget glad for i kunne guide mig videre efter et brud. Er sammen med en ny kæreste, der gik et halvt år. Mig og min nye kæreste er flyttet sammen og har et godt og sundt forhold, hun er ikke som andre, er meget forstående.
Vi har talt om det, men er selv meget forvirret. Har talt om, at jeg gerne vil prøve en trekant - altså 3, der er intime. Min kæreste er meget forstående og åben overfor det, da hun selv kunne tænke sig det, men først når sexlivet er lavt.
Jeg har også sagt, jeg har det svært med min fortid, som var meget træning, computer, osv. Så var jomfru til jeg blev 18 år. Min kæreste har haft nogle stykker, hvor jeg godt kan blive jaloux på hende for har ikke haft en tid som ung, synes jeg. Hun siger, hun fortryder også en del.
Men er i tvivl om hvorfor jeg skal ud - er det derfor jeg også gerne vil have en trekant, for at prøve noget nyt/mere? Og være mig kun, men elsker hende højt og vil ikke forlade hende, for vi har det godt, er bare svært med tankerne. Ved ikke om det også er derfor, jeg vil have en trekant for at prøve noget nyt/mere? Er virkelig forvirret, håber på der er en, der kan hjælpe mig med et svar til det her.
Anonym, 22 år

SVAR:
Kære Anonyme
Tak for din tillid. Jeg håber meget, at jeg kan være dig til lidt hjælp i forhold til de svære og forvirrende tanker, som du går og tumler med.
Det glæder mig at læse, at du har en kæreste, som du er glad for, og som du kan tale med om de tanker, som du går og tumler med.
Forvirring og følelse af at være snydt
Når jeg læser din mail, er det ikke helt tydeligt for mig, hvad det er, du oplever forvirrende. Jeg fornemmer, at det handler om en følelse af, at du er blevet snydt for noget, i den tid du brugte på træning og computer. Når du skriver, at du er jaloux på din kæreste, fordi hun har haft flere forhold end du, og samtidig skriver, at du fantaserer om en trekant, så sidder jeg med en stærk fornemmelse af, at dine svære tanker eller følelser handler om en seksuel utilfredshed. En utilfredshed eller smerte, som du tænker kan tilfredsstilles eller slukkes ved at dyrke sex med flere på en gang. Det er som om, du oplever, at det, at du var jomfru til du var 18, skulle være årsag til din forvirring.
Mediernes realityverden er ikke virkelig
Når jeg læser din mail, tænker jeg, at du er forvirret, fordi verden omkring dig hele tiden udstiller sex og mange seksuelle erfaringer som ønskværdige og betingelsen for et godt liv. Jeg tænker, at du, lige som de fleste af os, bliver påvirket af den realityverden, der ikke er virkelig, men skuespil, men som hele tiden bombarderer os med sex og "det gode liv".
...... det kan skabe forvirring
Når det så ikke stemmer overens med dine erfaringer, kan det måske være med til at skabe eller forstærke den tanke, at det er din seksuelle uerfarenhed, der skaber din forvirring. Men jeg vil gerne fortælle dig, at det er ganske normalt at være jomfru som 18-årig. Det er meget forskelligt, hvornår vi bliver seksuelt aktive. Samtidig kan udstillingen af sex i medierne være med til at tilsløre, at de ting, der forvirrer dig, kan have mange andre årsager. Måske var der en væsentlig grund til, at du brugte så meget tid på træning og computer, som du gjorde. Måske var det ikke bare fordi, det var sjovt, måske var det også med til at beskytte dig imod nogle af de tanker og følelser, som du har i dag.
Sex og tryghed hører sammen
Jeg fornemmer på din mail, at du har et stort ønske om at have en god relation og et godt sexliv, sammen med din kæreste. Sex er et sprog, en måde hvorpå vi kan vise hinanden, at vi holder af hinanden. Det der skal til for, at sex kan slukke den seksuelle tørst og mætte os er, at vi som par arbejder på at skabe den tryghed og de rammer, som kan hjælpe os til at føle os elsket. Hvis det ikke er målet for sex, kommer vi til at forbruge hinanden. Det betyder, at vi udnytter hinanden til at få et knald eller skud endorfiner, der nok er vidunderlige, men som ikke kan tilfredsstille vore længsler i længden.
Snydt? - eller måske nærmere beskyttet??
I forhold til din jalousi og din tanke om, at du er gået glip af noget, har jeg lyst til at dele en nogle tanker med dig. Rigtig meget tyder på, at mange forskellige seksuelle erfaringer gør det sværere at stole på, at man er god nok. Jeg tænker, du kan have glæde af, at bede din kæreste om at fortælle dig lidt om, hvad det er, hun fortryder. Måske er der noget gemt her, som kan hjælpe dig med at se, at du ikke er snydt, men måske har din fortid også beskyttet dig. Tillige tænker jeg, at det kan være en ide at overveje, hvorfor du valgte, som du gjorde i forhold til computer osv. Hvis der var vigtige grunde eller svære følelser, der gjorde, at du valgte, som du gjorde, så er det måske her noget af din forvirring kommer fra.
Trekant vil næppe gøre dig/jer lykkeligere
Vedr. din drøm om en trekant. Så tænker jeg, at det er meget vigtigt at vide, at rigtig mange forhold ikke holder til det, fordi det ikke skaber en fordybelse af parrets relation, men flytter fokus væk fra det, vi har sammen som par. Tillige kan det være vigtigt at overveje: vil det være i orden for dig, at det er en mand, der bringes ind i jeres sexliv, eller skal det være en kvinde. Hvis du er fokuseret på, at det skal være en kvinde, er det måske værd at overveje, om det er din kæreste, du holder af, eller om det er indholdet i dine forvirrende tanker, som har førsteprioriteten i dit liv.
Kære Anonym, endnu engang tak for din tillid. Jeg håber, at jeg har forstået dig ret, og at jeg har været i stand til at hjælpe dig lidt på vej i forhold til dine forvirrede tanker.
Prøv også at læse disse  artikler:
Vejen til god sex
Værd at vente på
Venlig hilsen
Gunhild Aaen Madsen
Skrevet af:
Gunhild Aaen Madsen
Psykoterapeut
adamogeva.dk
adamogeva.dk bruger cookies. Læs mere OK