Gravid med min kæreste eller "sidespring"?
Hejsa. Jeg stillede spørgsmål for et par måneder siden. Måske var jeg ikke tydelig nok, så her kommer det igen.
Jeg er gravid og har termin i følge scanning 12/12-14. ( lige om lidt). Havde dog selv regnet den til 13/12. ? Mit spørgsmål går på, hvornår jeg er blevet gravid og håber inderligt på bedre klarhed over det. Min cyklus ligger i mellem 27-29 dage ca.
Min sidste menstruations 1. dag, var den 8. Marts og varede indtil den 11. Marts. Natten til den 16. Marts havde jeg et mindre sidespring, hvilket jeg fortryder til evig tid. Her kommer lidt detaljer.
Jeg havde på ingen måde den mands penis oppe i min skede. I lidt tid havde jeg trusser på.. De kom så af på et tidspunkt, hvor hans penis rørte mine skamlæber. Jeg fortrød efter 2 min, og vi stoppede. Det min bekymring går på, er om hans præsæd som rørte mine skamlæber, kunne have gjort mig gravid?!
Jeg har jordens bedste kæreste, som jeg jo planlagde at ville have børn med. Derfor havde vi samleje lørdag den 22. Marts om natten og den 23. Marts om morgenen, altså på dag 15 og 16 i cyklus, hvis jeg regner rigtigt.
Lørdag den 22. Marts om morgenen, har jeg ret meget udflåd i trusserne, sådan en gele/ meget våd substans og tænker om det er ægløsning? Jeg testede positiv graviditet den 7. April, og vi blev meget glade. Men synes jeg kan læse så meget herinde og blir derfor nervøs og forvirret. Min læge mener ikke, der er grund til, jeg er nervøs, men vil nu gerne have en vurdering fra en mere, da jeg ikke kan tale med nogen om det.
Håber på svar, da jeg snart skal føde.
Kærligst L 25

SVAR:
Kære Lisa
Tak fordi du skriver tilbage. Jeg er selvfølgelig ked af, at du ikke oplevede mit første svar fyldestgørende, og forsøger derfor igen.
Hvornår - og med hvem - er du blevet gravid?
Jeg tænker det, du har mest brug for, er en bekræftelse på, at du IKKE er blevet gravid igennem dit sidespring, men med din kæreste.
Når du skriver, at du havde samleje med din kæreste præcis 14-15 dage efter din menstruations start, så passer det jo med tidspunktet for ægløsning. Ægløsning falder nemlig altid 14 dage FØR din menstruation - dvs. midt i mellem dine menstruationer, fordi du har en rglm. cyklus på 27-29 dage. Din læge har altså helt ret i, at det er din kæreste, du er blevet gravid med.
Du har også ret i, at vi skriver mange steder, at man kan blive gravid af præsperm. Det er også rigtigt, men eftersom du havde dit sidespring den 16, kan du ikke være blevet gravid dér, for da havde du ikke ægløsning.
Du kan læse meget mere om cyklus, ægløsningen og chancen for graviditet her: Sådan bliver du gravid.
Utroskab og forældreskab
Som du vil kunne læse på hjemmesiden, er du ikke den eneste, der har prøvet at have et sidespring. Du skriver, du fortryder til evig tid. Det tror jeg godt, jeg forstår. Samtidig skriver du, at du havde "et mindre sidespring". Måske har du brug for, overfor dig selv, at gøre fejlen mindre? Måske tænker du, at der er nogle former for utroskab, der er værre end andre?
Jeg har lyst til at skrive lidt til dig om dit sidespring. Det er ikke for at "gokke dig i hovedet" eller for at give dig mere skyldfølelse, end du måske allerede har.
Jeg tænker bare meget på, at du og din kæreste allerede ER forældre til det lille barn i maven, og lige om lidt kommer den krævende tid med manglende nattesøvn, bleskift og hormon-bølger hos dig.
Som jeg forstår dit spørgsmål, har du ikke talt med din kæreste om det. Måske har du undladt det, fordi du tænker, at det var en fejl, der aldrig skal ske igen. Det skal den helst heller ikke. Det lille nye menneske, har brug for, at I bliver sammen og vokser til et stærkt team, som kan tage ansvar for både jer selv og for barnet, når det vokser op. Alle børn har brug for både en far og mor at støtte sig til og spejle sig i. Derfor har I nu endnu en god grund til at blive sammen og styrke jeres parforhold mest muligt, i årene der kommer.
Den svære samtale
At tage ansvar er også at tage ansvar for sine fejl. Jeg vil råde dig og opmuntre dig til at fortælle din kæreste om dit sidespring og om din store fortrydelse. Det vil ikke være nemt og du må forvente, at din kæreste bliver både såret og forvirret. Jo før du tager samtalen, jo nemmere bliver det.
Måske kan I fint finde en vej sammen gennem samtalen og de reaktioner, der følger. Måske har I brug for en god samtalepartner; en der kan hjælpe jer begge til at høre og blive hørt.
Jeg vil anbefale dig at læse følgende artikel: Den nødvendige tilgivelse. Alle par kommer til at såre hinanden, og har brug for at kunne bede om og få tilgivelse af hinanden.
Skulle I få brug for en samtalepartner til at hjælpe jer godt videre, kan I måske finde en her: Ressourcer.
Læg gode ting i jeres fælles "værktøjskasse"
Og så kan jeg ikke lade være med at anbefale jer at I, måske om et år eller to, tager på et PREP-kursus. Det er et fantastisk konkret værktøj til par, der ønsker en god og frugtbar kommunikation. På kurset undervises der i konkrete kommunikations-teknikker, som kan bruges, når I som par (eller med kollegaer, familie og venner) skal tale om vanskelige, følsomme eller konflikt-fyldte emner.
Kommunikation kan vi altid blive bedre til og i parforholdet er god kommunikation altid en nøgle til øget trivsel og glæde. PREP-kurser er dokumenteret til at øge glæde og trivsel i parforhold samt forebygge samlivsbrud. Du kan læse om kurserne her: Center for familieudvikling.
Jeg vil ønske dig og din kæreste alt mulig godt i jeres forhold og forældreskab ... og god fødsel lige om lidt
Kærlig hilsen
Ida Secher Rom
Skrevet af:
Ida Secher Rom
Jordemoder
adamogeva.dk