Angsten tager overhånd ifm. sex - hvad gør jeg?
Hej. Min kæreste og jeg er begyndt at snakke om at have sex uden kondom. Hun tager p-piller, og der er ingen af os, som har haft sex med andre. Vi har kun haft sex med hinanden.
Tidligere i mit liv har jeg haft angst, og jeg er derfor bange for at få kønssygdomme, men jeg er også bange for at min kæreste skulle blive gravid. Jeg stoler hundred procent på min kæreste, og hun har fortalt mig, at hun vil tage en fortrydelsespille, hvis det nu endelig skulle ske. Alligevel fortæller min angst mig desværre noget andet.
Jeg har fået af vide, at man ikke kan få sexsygdomme, hvis modparten ikke har haft sex med en anden før, og jeg har også svært ved at stole på p-piller.
Hvad pokker skal jeg dog gøre?
Mvh. Anders, 16 år

SVAR:
Kære Anders
Tak for dit spørgsmål, det vil jeg gerne prøve at svare på.
Sex er et stort ansvar
Det er rigtig godt, at du tænker over tingene og er ærlig overfor dig selv og din kæreste. Det er nemlig en alvorlig sag, hvis din kæreste bliver gravid eller en af jer får en kønssygdom, og det er noget af det, som man er nødt til at overveje, når I vælger at have sex med hinanden.
Der er forskellige artikler her i brevkassen om emnet, og dem vil jeg lige starte med at lægge ind, så du kan læse om det. Det giver god information om det, du spørger om.
Info om P-piller
Kønssygdomme
Kønssygdomme næppe en risiko
Som du kan se i artiklerne, er der ingen risiko for, at I får en kønssygdom, hvis I ikke har haft sex med andre. Det er sygdomme, som kun overføres seksuelt, dvs ved samleje eller anden form for kønslig omgang, som f. eks. oralsex, og hvis ingen af jer har haft det med andre, er der ingen risiko
Ingen prævention beskytter 100% mod graviditet
Du skriver også i dit brev, at du ikke stoler fuldt ud på p-piller, som du kan læse, er man 95-99 sikret mod graviditet, og det må man sige er en lille risiko. Risikoen stiger, hvis man glemmer at tage pillerne, bliver syg eller tager pillerne for sent i forhold til ægløsning, men hvis din kæreste har styr på det, og tager dem helt regelmæssig, er det en meget sikker form for prævention, men den er altså ikke helt 100 % sikker. En vis frygt for at blive gravid er naturlig nok, for der er altid en risiko for graviditet forbundet med at have sex. Det er også denne naturlige frygt, der skal få jer til at være ekstra omhyggelig med beskyttelse.
Når angsten tager overhånd
Det var en masse fakta, men et er fakta, noget andet er de følelser, du har omkring det, og det er ikke altid følelser kan styres med fakta. Du skriver, at du før har lidt af angst, og at det også stikker sit hoved frem nu. Det er ofte problemet med angst, at det kan blive ved med at bo i kroppen, og kommer i forskellige situationer. Jeg ved ikke rigtig, hvor omfattende angsten er for dig, om det er noget, du mærker i kroppen, om det viser sig som en masse tanker, du har svært ved at styre, eller hvor meget det påvirker dit forhold til din kæreste. Men uanset hvad, så er det vigtigt at tage alvorligt, hvilket du også gør ved at skrive til brevkassen
Trygge rammer er vigtige
Som du måske ved, når du har prøvet det før, er noget af det vigtigste, når man oplever angsten at skabe mest mulig tryghed, det kan man gøre ved at få så mange fakta som muligt, men også ved at skabe rammer, som er trygge, og så vidt jeg kan høre dit spørgsmål, så er det mest trygt for dig, at I fortsat bruger kondom indtil du er sikker på, at I er parate til at tage imod et barn, hvis din kæreste skulle blive gravid..
Her på Adamogeva.dk kan vi ikke anbefale fortrydelsespiller, som prævention. Læs mere i dette svar om hvorfor: Kan jeg undgå tidlig abort med fortrydelsespillen?
Sex og tryghed hører sammen
Jeg ved ikke, hvad grunden er til, at I er begyndt at snakke om at droppe kondomet, men noget af det grundlæggende ved at have et godt sex liv med hinanden er tryghed. Det er det, der er hele grundlaget, for at vi kan give os til hinanden og føle, at det er godt være sammen. Du skriver, at du stoler fuldt og fast på din kæreste, og det er rigtig godt, men når angsten slider i dig er det alligevel svært at slappe af og mærke den fantastiske nærhed, man kan opleve, når man har sex med hinanden. Det er derfor vigtigt, at I skaber et rum, hvor I begge er mest mulig trygge og kan slappe af, og jeg tror ikke, du lige nu helt kan finde det, uden at I bruger kondom.
Pas godt på dit sexliv
Du skriver ikke noget om, hvor ofte I har haft sex, eller hvor længe I har været kærester, men I er stadig unge og har forhåbentlig mange år sammen endnu, så måske skal I stoppe op, og tænke over, om du/I er klar til at have sex med hinanden. Det kan være, at der er brug for noget tid, hvor I plejer jeres forhold uden at have sex, men bruger tiden på at lære hinanden at kende, så I på den måde skaber god tryghed i hinandens selskab. Det er godt givet ud at skabe et godt fundament for jeres kærlighed og sexliv.
Det kan du læse lidt mere om her: Værd at vente på
Hav det godt og god vind med det. Skriv bare igen hvis du ikke har fået et svar, du kan bruge.
M.v.h. Kirsten Kirk Christensen
Kirsten Kirk Christensen
Skrevet af:
Kirsten Kirk Christensen
sygeplejerske, familieterapeut
adamogeva.dk