Får jeg de rigtige signaler - er der basis for næste skridt?
Hej Adam og Eva.
Jeg står i den her situation, hvor jeg virkelig godt kan lide den her helt fantastiske pige, men jeg er ikke sikker på, om det er gengældt. Vi snakker rimelig meget sammen og har generelt god stemning.
Til fester har vi meget kropslig kontakt, og vi er meget alene. Jeg tør dog aldrig lige at tage det sidste skridt, så det stopper altid der.
I skolen har vi meget øjenkontakt, og vi smiler generelt meget til hinanden.
Jeg er derfor i tvivl, om hun kan lide mig, eller om det bare er et godt venskab, vi har.
Mvh den Fortvivlede, 17 år

SVAR:
Hej den fortvivlede
Mange tak for dit spørgsmål.
Signaler kan være svære at tyde
Vi kan meget godt forstå, at du kan føle dig fortvivlet. Det kan nemlig være svært at tyde den slags signaler, som du beskriver: Øjenkontakt, smil, stemninger osv.
Det er helt normalt at være i tvivl og overveje, om der er noget mere i det? Eller er det bare et venskab?
Ud fra dine beskrivelser lyder det umiddelbart som om, at I har det rigtig godt sammen. Et godt venskab er et godt udgangspunkt for et forhold.
Meget kropslig kontakt kan forvirre yderligere
Du skriver, at I også har meget kropslig kontakt og er meget alene. Hvad ligger der mon i det? Det er en rigtig fantastisk fornemmelse og følelse at være meget tæt på en, som man godt kan lide. Hvis man er tæt sammen kropsligt uden at være kærester, kan det også forvirre yderligere. Meget kropslig kontakt kan også hurtigt udvikle sig til noget mere, som man kan komme til at fortryde bagefter. Sex er en fantastisk gave, som er værd at vente på til den, som man ønsker at dele hele sit liv med. Sex trives bedst i et gensidigt forpligtende forhold. Læs meget mere om det i temaet: Teenager og sex.
Det svære dilemma
Som vi læser det, består dit dilemma i, om du vil tage det næste skridt eller ej. Du beskriver selv, at det kan være svært at tage det sidste skridt.
Hvis det sidste skridt handler om, at du vil fortælle hende, hvad du føler, så må du være forberedt på, at du kan blive skuffet. Det er aldrig rart, hvis følelserne ikke er gengældt, og det kan være en svær proces at komme igennem.
Du kan spørge dig selv, om det vil være rart for dig at få en afklaring uanset hvad? Man kan ofte bruge oceaner af tid på at gå rundt og spekulere over, hvad pigen mon føler eller ikke gør. Det er helt naturligt. Samtidig kan det også være hårdt at gå rundt med mange uafklarede spørgsmål. Derfor vil det for nogen være rart at få vished omkring den andens følelser.
En anden mulighed kan også være at se tiden lidt an og i stedet forsøge at udbygge venskabet. Det giver også dig selv mulighed for at erfare, om dine følelser for pigen holder.
Det er et rigtig svært valg, men det handler om, at du gør, hvad du har det godt med.
Få mere inspiration ved at læse mere under temaet: Fra venner til kærester.
Håber svaret kan være til en lille hjælp.
Mvh Else og Simon
Else og Simon Nordborg
Skrevet af:
Else og Simon Nordborg
Familiekonsulent og efterskolelærer
adamogeva.dk
adamogeva.dk bruger cookies. Læs mere OK