Har jeg kræft i min ene kønslæbe?

Vis spørgsmål

Hej

Det har været sindssygt svært for mig at finde noget på internettet; enten er det kræft eller også er det 73 andre ting, så jeg er super glad for, at jeg fandt jer at skrive til. Jeg er en type, der er enormt bekymret for mit helbred, som i MEGET. Og går hurtigt i panik og begynder at blive følsom, da det skræmmer mig utrolig meget.

Her for nylig er min ene skamlæbe hævet ret meget, så den er større end den anden. Det er utroligt smertefuldt, og jeg har det sindssygt ubehageligt og går også på en meget ubehagelig måde. Jeg ved ikke, hvad der er sket, og hvorfor det gør så ondt, og hvorfor hævelsen er kommet. Jeg dyrker ikke sex, og jeg er meget renlig.

Internettet giver mig forskellige svar, som jeg delvist kan matche mine symptomer med. Det gør kun ondt og er hævet, intet andet. Der er ikke nogen kløe eller noget, der kommer ud eller andet. Det er ikke en bule, men et helt hævet område omkring den ene skamlæbe. Hvad gør jeg?!

Har virkelig tiltro til, at det går væk af sig selv, men er alligevel ret så bekymret.

Kvinde, 21 år

SVAR:

Hej kvinde

Jeg er glad for, at du har fundet vores hjemmeside og søger svar på dine bekymringer. Jeg håber, mit svar vil hjælpe dig videre.

Hævet kønslæbe

Du skriver, at din ene kønslæbe (et nyere ord for skamlæbe) er hævet og smertefuld. Endda så meget, at du er nødt til at gå anderledes for at mindske ubehaget. Det lyder ret generende!

Jeg kan jo ikke med sikkerhed sige, hvad det er, men hævelse, rødme og ømhed er klassiske tegn på en infektion eller betændelsestilstand. Det kunne fx være:

1) Bartholincyste eller -byld

Ved de ydre kønslæber sidder der nogle små kirtler, som hedder Bartholinkirtler. De kan stoppe til og blive til en lille cyste, som kan være ubehagelig og ofte mærkes som et rundt, hårdt område inde i de ydre kønslæber. De ligger dybt, så det hele kan se hævet ud. Det går dog over af sig selv igen.

Der kan også gå betændelse i, så det bliver til en byld. Det er meget smertefuldt samtidig med, at man kan få feber og føle sig utilpas. Hvis det er en byld, skal du forbi lægen, som kan behandle det. Det er meget almindeligt med bartholincyste eller -byld, særligt for kvinder i 20’erne, og det lyder, som om det kan være det, du oplever, særligt fordi det kun er den ene side. Derfor vil jeg opfordre dig til at få en tid hos lægen, så det kan blive undersøgt. Ikke fordi det er farligt, men fordi du lyder til at være meget generet af det.

2) Irritation af skamlæbe

Det kan også være, at kønslæben er blevet hævet og øm pga. irritation, fx kløe, sæbe eller gnidninger i skridtet. Du skriver, at du holder en god hygiejne forneden – mon du bruger sæbe? Det kan nemlig være irriterende for slimhinderne, så de kan give kløe og svie.

Det kan også være, at kønslæberne har gnedet sig mod hinanden på en uheldig måde, så der er kommet irritation af slimhinden. Det sker særligt, hvis man har store/lange kønslæber og er fugtig/svedig i skridtet.

Hvis kønslæben først er blevet irriteret og hævet op, kan det blive lidt en ond cirkel, hvor den fylder mere og derfor vil blive mere irriteret pga. gnidninger. Hvis det er tilfældet, er de bedste råd at vaske sig kun med vand, tørre sig helt, tage nogle løse bukser på, så der er lidt mere luft og tage et par dage uden så meget gang/aktivitet for at give det ro. Så skulle det gerne blive bedre af sig selv. Hvis ikke, er det en god ide at tage forbi lægen for at få tjekket, om der er en infektion.

Du nævner, at du har googlet dig frem til, om det kunne være kræft. Derfor vil jeg blot skrive, at det er der ikke noget, som tyder på. For det første er kræft i kønslæberne meget sjældent og ses nærmest kun hos ældre kvinder. For det andet vil kræft typisk ikke gøre ondt og vil ikke opstå så hurtigt.

Bekymringer om helbred

Du skriver, at du bekymrer dig meget om dit helbred og hurtigt går i panik, når du mærker noget unormalt i kroppen. Det er på mange måder godt og normalt at bekymre sig om sit helbred, men for nogen kan det komme til at fylde så meget, at man hele tiden tror, man er syg, og det påvirker ens humør og hverdag negativt. Når man har det sådan, kaldes det “helbredsangst”, hvilket man kan få hjælp til at bearbejde og komme ud af igen, så det ikke skal fylde så meget.

Hvis du oplever det sådan, er det en god ide at nævne det for din læge, så du kan få den hjælp, du har brug for.

Du kan læse andre svar og få mere viden her:
Knude, lugt, udflåd og kløe – har jeg kræft i kønslæberne?
Min ene lille kønslæbe er vokset, er der noget galt?
Pigens kønsorganer
Bartholinitis på sundhed.dk

Jeg håber, mit svar har hjulpet dig lidt videre. Ellers vil jeg opfordre dig til at gå til din egen læge og blive undersøgt.

Venlig hilsen
Signe Langdahl Knudsen