Er pletblødning normalt efter seks måneder på minipiller?
Hej, jeg skiftede for omkring et halvt år siden fra p-piller til minipiller, grundet slemme menstruationssmerter selv med lidt lempelse fra p-pillerne. Skiftet var nemt for mig, og jeg gik i lidt mere end fem måneder uden nogen som helst blødning (er ikke seksuelt aktiv, så det var ikke bekymrende for mig). Det føltes lidt, som om jeg havde vundet i lotto efter mange års kamp med slemme menstruationssmerter.
MEN for tre uger siden begyndte jeg pludselig at pletbløde lidt. Det meste af tiden kun brunt men engang imellem også rødt blod. Jeg tænkte ikke så meget over det, fordi det ikke har gjort alt for ondt, men føler alligevel, at det så småt er blevet lidt mere og lidt mere blødning frem for at blive mindre. Det har gjort mig lidt forvirret over, hvordan det kan blive værre frem for bedre, når jeg har brugt minipillerne i seks måneder uden at misse en eneste dag. Når jeg prøver at søge information, læser jeg, at det er meget normalt med pletblødning inden for de første seks måneder, men er det også normalt med konstant pletblødning efter 5-6 måneders brug?
PS: Vil helst ikke skifte over til spiral, da det absolut ikke er noget, jeg er komfortabel med lige nu.
Hilsen S, 19 år

SVAR:
Kære S
Tak for dit spørgsmål til brevkassen. Hvor er det dejligt for dig, at du nu har fået det bedre med dine menstruationssmerter, der lyder til at have været voldsomt generende for dig. Det lyder til, at det overordnet har været en god beslutning at skifte fra p-piller til minipiller. Jeg kan dog godt forstå, at du undrer dig over de små pletblødninger, du har oplevet de seneste uger.
Minipiller og pletblødning
Som du allerede ved, er det en normal bivirkning, at man kan pletbløde på minipiller. Det skyldes, at mængden af hormon er mindre i minipiller end p-piller, og derfor modtager kroppen ikke en ligeså tydelig besked om ikke at bløde.
Du skriver imidlertid, at du har været heldig ikke at bløde de første fem måneder, mens du har taget minipiller, og det først er nu, problemet er begyndt. Jeg synes som dig, det er lidt mystisk, omend jeg ikke nødvendigvis tænker, der er noget galt. Måske det bare er den måde, lige netop din krop reagerer.
Andre årsager til pletblødning
Min tanke er dog også, at der findes andre årsager til, at man kan pletbløde. Du skriver, at du ikke er seksuelt aktiv, og dermed er kontaktblødning i forbindelse med samleje udelukket.
En anden årsag kan være forandringer på livmoderhalsen. Det kan du få undersøgt hos lægen med et celleskrab fra livmoderhalsen. Hvis du aldrig har været seksuelt aktiv, er risikoen for celleforandringer dog minimal. Alligevel synes jeg, du skal få en tid hos din læge og tale med ham/hende om problemstillingen.
Alt godt til dig.
De bedste hilsner
Louise